Skip to main content

Sungai Paling Lebar Di Dunia Ditemui?




Di pantai tenggara Amerika Selatan, antara Uruguay dan Argentina, terdapat satu sempadan di Lautan Atlantik. Sempadan berbentuk corong memanjang sekitar 290 kilometer ke darat dan berakhir di titik di mana sungai Uruguay dan sungai Paraná bertemu. Ini adalah Río de la Plata, atau "Sungai Perak" dalam bahasa Sepanyol.



Bergantung kepada siapa yang anda tanya, Río de la Plata adalah muara, sungai, jurang atau laut yang marginal. Pakar Geografi berpendapat bahawa Río de la Plata bukanlah sebuah sungai tetapi sebuah muara di mana sungai Uruguay dan Paraná mengalir masuk.



Tetapi di Argentina dan Uruguay, ia biasanya dianggap sebagai sungai; ia mempunyai permulaan pada pertemuan dua sungai yang lebih kecil, bentuknya panjang, dan ia mengalir ke Lautan Atlantik.

Bagi mereka yang menganggapnya sebagai sungai, ia adalah sungai terluas di dunia, dengan lebar maksimum kira-kira 220 kilometer. Bagi yang lain, ia adalah muara terluas di dunia.




source: amusingplanet



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.