Skip to main content

[Gambar] Kemunculan Gunung Berapi Anak Krakatau Yang Muncul Dari Laut Sejak 1929



Seperti ditulis dari Geo Magz, Majalah Geologi milik Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral (ESDM), Gunung Anak Krakatau lahir ke permukaan laut pada 15 Januari 1929.


Pada 20 Januari 1929, debu asap keluar dari tumpukan material gunung berapi yang baru muncul di permukaan, dan mulai tumbuh dari kedalaman laut sedalam 180 meter. Itulah gunung yang baru lahir yang diberi nama Gunung Anak Krakatau.

Berikut ini adalah foto kelahiran Gunung Anak Krakatau pada 20 Januari 1929. Saat itu tinggi pulau adalah 1.5 meter dengan diameter 4 meter:

 Sejak Gunung Anak Krakatau muncul di permukaan laut pada tahun 1929 hingga saat ini, pertumbuhan Gunung Anak Krakatau ini boleh dikatakan sangat pantas. Selama 80 tahun sehingga tahun 2010, tingginya sudah mencapai 320 meter di atas permukaan laut. Jangkaan pertumbuhannya rata-rata mencapai 4 meter setiap tahun.




source: http://jateng.tribunnews.com





Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.

1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.


Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktoryang agakdominandalam menentukan saizzakarnormaladalah faktorgenetik.Ini adalah satu faktorpentingyang mestiberbeza dari setiapbangsa,keturunan,dan negarasecara keseluruhannya.

Gaji CEO-CEO Dan Orang Pangkat Besar di Malaysia

PEMIMPIN TERTINGGI


Berdasarkan laporan tahun yang dikeluarkan lewat tahun 2009, berikut nilai gaji pemimpin-pemimpin tertinggi Malaysia:

    Gaji Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan    Gaji Timbalan Perdana Menteri – RM 18,168.15 sebulan    Gaji Menteri-Menteri Kabinet – RM 14,907.20 sebulan.    Gaji Timbalan Menteri-Menteri – RM 10,847.65 sebulan