Skip to main content

Menakjubkan! Bukit Pasir 7 Warna di Pulau Mauritius





Chamarel adalah sebuah perkampungan yang berada di Daerah Black River, di Pulau Mauritius, sebelah timur Afrika. Di sini, anda boleh melihat sebuah bukit pasir dengan 7 warna berbeza. Bukit pasir ini juga dikenali dengan nama ‘Seven Colored Earth’.


Perkampungan ini menjadi tempat pelancongan paling terkenal di Pulau Mauritius sejak tahun 1960-an. Di kawasan seluas 7500 m2 ini terhampar luas pasir halus berkilau dengan aneka warna berbeza. Mulai dari pasir berwarna merah, perang, ungu, hijau, biru, kuning, dan oren berpadu menjadi satu, menciptakan sebuah pemandangan yang menakjubkan.

Kewujudan ‘Seven Colored Earth’ ini memang cukup unik, mengingatkan kedudukannya yang jauh dari pantai.

Hasl kajian, pasir aneka warna ini terbentuk dari pecahan batuan vulkanik aneka warna, dan bercampur dengan pelbagai mineral yang terkandung dalam tanah sejak lama. Hasil gabungan inilah yang menimbulkan warna-warni cantik di ‘Seven Colored Earth’.





sumber: http://goklik-info.blogspot.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.