Skip to main content

Menakjubkan! Bukit Pasir 7 Warna di Pulau Mauritius





Chamarel adalah sebuah perkampungan yang berada di Daerah Black River, di Pulau Mauritius, sebelah timur Afrika. Di sini, anda boleh melihat sebuah bukit pasir dengan 7 warna berbeza. Bukit pasir ini juga dikenali dengan nama ‘Seven Colored Earth’.


Perkampungan ini menjadi tempat pelancongan paling terkenal di Pulau Mauritius sejak tahun 1960-an. Di kawasan seluas 7500 m2 ini terhampar luas pasir halus berkilau dengan aneka warna berbeza. Mulai dari pasir berwarna merah, perang, ungu, hijau, biru, kuning, dan oren berpadu menjadi satu, menciptakan sebuah pemandangan yang menakjubkan.

Kewujudan ‘Seven Colored Earth’ ini memang cukup unik, mengingatkan kedudukannya yang jauh dari pantai.

Hasl kajian, pasir aneka warna ini terbentuk dari pecahan batuan vulkanik aneka warna, dan bercampur dengan pelbagai mineral yang terkandung dalam tanah sejak lama. Hasil gabungan inilah yang menimbulkan warna-warni cantik di ‘Seven Colored Earth’.





sumber: http://goklik-info.blogspot.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.

1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.


Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktoryang agakdominandalam menentukan saizzakarnormaladalah faktorgenetik.Ini adalah satu faktorpentingyang mestiberbeza dari setiapbangsa,keturunan,dan negarasecara keseluruhannya.

Cara Membuat Simbol dan Emoticon Menggunakan Keyboard

Jika anda seorang keyboard warrior, ini ada beberapa trick menarik untuk memantapkan skill anda:

Cara-caranya: Find Alt code.