Skip to main content

Saintis Korea Berjaya Cipta Kamera Tembus Pandang





Hasrat manusia ingin melihat objek yang tidak terlihat dengan mata kasar, nampaknya kini sudah menjadi kenyataan.  Korea Selatan baru-baru ini berjaya membangunkan kamera tembus pandang yang dapat menerobos baik bahagian dalam baju mahupun objek di dalam kabus dan terlindung. 


Sebuah lembaga R&D di bandar Yongin, wilayah Kyeonggi Korea Selatan, baru-baru ini mempamerkan ciptaan mereka yang dinamakan MIRAE, singkatan kepada Milimeter-Wave Imaging Radiometer Equipment, iaitu sejenis kamera yang mampu mendeteksi gelombang milimeter sehingga tembus pandang.
 

Dalam presentasi itu, MIRAE berjaya menangkap secara tepat posisi dan garis bentuk sebuah kereta yang berada di belakang layar tebal. Sementara itu, kamera biasa dan kamera sinar infra merah gagal menangkap kedudukan dan garis bentuk kereta itu. 

Disamping itu, kamera tembus pandang itu mampu mengambil imej nyata objek yang berada di dalam kepulan api dan asap kebakaran serta berjaya merakam imej sebuah pistol yang disembunyikan di dalam baju. 

Menurut lembaga tersebut, mereka berjaya mengembangkan kamera tembus pandang itu dalam masa tiga tahun. 


sumber: www.terorberita.blogspot.com

Comments

  1. Wow, that's what I was searching for, what a material! present here at this website, thanks admin of this web page.

    Here is my web site - More hints

    ReplyDelete
  2. Mesti tinggi frequency radioaktif kan.... Bahaya buat perempuan bahaya jua utk kesihatan

    ReplyDelete
  3. boleh tak billy info buang auto like tu,,,sakit hati lah bila nak buka blog ni.Dah like pun still ada lagi benda tu...

    ReplyDelete
  4. ya saya pon dah like tapi still ada auto like.. tolong buang ye cik Billy.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.