Sunday, July 15, 2012

Wow..Kemegahan Sungai Di Atas Sungai di Jerman





Dikenali dengan nama Magdeburg's Water Bridge, ia adalah saluran air navigasi terpanjang di dunia.


Info Ringkas:
  • Jambatan air Magdeburg adalah saluran air navigasi di Jerman yang menghubungkan terusan Elbe-Havel ke terusan Mittelland dan memungkinkan kapal untuk menyeberangi di atas Sungai Elbe setinggi 918 meter.
  • Terusan Elbe-Havel dan terusan Mittelland sebelumnya bertemu di Magdeburg tetapi di sisi bertentangan dari Elbe. Kapal dari terusan Elbe-Havel menuju terusan Mittelland sebelum ini harus berpusing sejauh 12 kilometer, turun dari terusan Mittelland melalui lift air raksasa Rothensee yang mengangkat kapal ke Sungai Elbe, kemudian berlayar melawan arus.
  • Sebelum memasuki terusan Elbe-Havel harus melalui Niegripp Lock. Kadar air surut di Sungai Elbe sering membuatkan kapal yang sarat muatan kargo tidak dapat melakukan penyeberangan ini, dan hal ini memakan waktu lebih lama untuk memunggah dan memasukkan semula kargo ke dalam kapal.
  • Pembangunan saluran air ini dimulai sejak tahun 1930 namun disebabkan Perang Dunia ke-2 dan pemisahan Jerman kepada dua bahagian, kerja pembinaan saluran ini tertunda sehinggalah tahun 1997. Saluran air itu akhirnya selesai dan dibuka untuk umum pada tahun 2003.

Lagi gambar-gambar menarik:






sumber: http://absoluterevo.wordpress.com


Entri-Entri Berkaitan.....

3 comments:

Related Posts with Thumbnails