Skip to main content

Inilah Pemegang Kunci Kaa'bah, Juga Pelbagai Jenis Kunci Kaa'bah Sepanjang Zaman


Mungkin inilah jawatan yang diimpikan kebanyakan umat Islam, iaitu sebagai pemegang kunci Kaabah. Ianya adalah posisi yang diberikan secara langsung oleh Nabi Muhammad setelah menguasai Makkah ketika itu.


Setelah menghancurkan semua berhala dalam Kaabah dan bangunan itu dimandikan, Nabi Muhammad lantas menyerahkan kunci-kunci pintu Kaabah kepada Usman bin Taha dan Muthalib, sepupu Othman.

"Kunci ini akan tetap anda pegang hingga hari kiamat," kata Nabi.


Saat ini, kunci Kaabah itu dipegang oleh keturunan Muthalib, iaitu Syeikh Abdul Qadir bin Taha al-Shaibi. Beliau bertanggung jawab untuk membuka dan menutup pintu Kaabah serta mencuci bangunan yang dibuat oleh Nabi Ibrahim itu. 


Syeikh Abdul Qadir bin Taha al-Shaibi (kiri)

 "Kunci-kunci ini harus dipegang oleh anggota tertua keluarga, jadi kemungkinan sepupu saya juga boleh memegangnya," kata Syekh Abdul Qadir.
 

Beliau mengatakan Kaabah dimandikan dua kali setiap tahun, iaitu pada 15 Muharam dan permulaan bulan Sya'abn. Biasanya acara ini dihadiri oleh raja Arab Saudi atau Emir Makkah Putera Khalid al-Faisal, dan para pegawai kanan.








Berikut ialah pelbagai jenis kunci Kaa'bah mengikut peredaran zaman, sebahagiannya kini sudah dilelong di beberapa pusat lelongan di London:


 
 
 
 
 
 

sumber: http://pangkalan-unik.blogspot.com, http://www.pbase.com/, http://archive.arabnews.com/, http://www.qantara-med.org/, http://muxlim.com/, http://www.worldbulletin.net/, http://www.sunna.info/

Comments

  1. wah x taw pulak ad kunci kaabah. awesome! kalau x silap org tertentu je yg bleh masuk kaabah.

    ReplyDelete
  2. perlu ker dilelong kan kunci tersebut...

    ReplyDelete
  3. @laksamberlipat btul2..rs mcm xperlu je dilelong..baik smpan kt muzium arab saudi..

    ReplyDelete
  4. "kunci ini akan tetap anda pengang hingga kiamat" ape mksud die? dan kenapa pulak nk lelong?? =?

    ReplyDelete
  5. @anis
    cik anis..yg saye tahu maksudnya,keturun Muthalib saje yg boleh pegang kunci kaabah hingga kiamat..keturun lain tak boleh.. :)
    ha,pelik kan..nape nak lelong pulak..Allah je yg tahu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.