Skip to main content

Minum Air 8 Gelas Sehari Tidak Berasas





Pakar kesihatan sering meminta semua orang supaya minum lapan gelas air sehari bagi menjaga kesihatan, namun seorang doktor Britain menolak nasihat itu dan menganggapnya sebagai tidak berasas.


Pakar kesihatan menyatakan tindakan tersebut akan membantu dalam membuang toksin dalam badan, selain ia baik untuk kesihatan dan memastikan kulit sihat.

Seorang doktor di Glasgow, Margaret McCartney pula berkata, tiada bukti kukuh menunjukkan dengan minum sebanyak lapan gelas air sehari dapat menyokong dakwaan tersebut.

‘‘Dakwaan minum air dalam jumlah itu tidak masuk akal. Tiada bukti menyokong bahawa minum lapan gelas air sehari dapat membantu mencegah dehidrasi,’’ katanya dalam artikel pendapat dalam Jurnal Perubatan Britain.

Beliau berkata, beberapa penyelidikan menunjukkan tiada faedah jelas minum air dalam jumlah berkenaan.

‘‘Tindakan minum air ketika tidak dahaga boleh mengganggu daya penumpuan berbanding meningkatkan daya itu. Tambahan lagi, bukti mencadangkan bahan kimia digunakan untuk menyahjangkitan kuman dalam air yang dibotolkan tidak baik untuk kesihatan,’’ ujarnya.


Nasihat minum air sebanyak 1.2 liter sehari turut diberikan oleh doktor-doktor terkemuka, pakar pemakanan dan pihak-pihak berkepentingan termasuk syarikat air seperti Evian, Volvic dan Buxton.

Namun, terdapat juga kebaikan dengan minum lapas gelas air sehari iaitu mencegah sakit kepala akibat dehidrasi, melembapkan kulit, membantu kesihatan kuku dan mengurangkan nafsu makan.


sumber: utusan malaysia

Comments

  1. tengs share the info..so...minum je lah air bebanyak kan...

    ReplyDelete
  2. ala...ape susah...asal rasa haus minum je air...hahaha...jgn kurang n terlebih air sudah...

    ReplyDelete
  3. mm..ader terbaca info y setiap 15kg berat badan kena minum 1 liter air ..
    p rasenye setiap org kena minum air mngikut badan masing2..
    x semestinya 8 gelas...p kalu minum banyak air putih pun bagus pe tuk kesihatan n tuk awet muda..ehehe

    ReplyDelete
  4. minum je waktu dahaga..kalau haus tu maknanya badan kurang air la..

    ReplyDelete
  5. pakcik saya pnah ckp " doktor yg suruh minum air 8 gelas sehari tu gile".. heheh mula2 klakar dgr dye ckp cam tu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.