Skip to main content

Melawat Chernobyl, Bandar Yang Musnah Akibat Kesan Radiasi Nuklear




Kira-kira 25 tahun lalu, pada pukul 01:23 pagi, 26 April 1986, Reaktor nombor 4 di Loji Tenaga Nuklear Chernobyl, Ukrain, meletup ketika kerja-kerja penyelenggaraan/maintainance sedang dilakukan. Letupan itu membawa kehancuran yang begitu dahsyat ke kawasan sekitarnya, bahkan kesan letupan itu dapat dirasai sehingga ke United Kigdom dan negara-negara Skandivania di sekitarnya. 

 

Letupan loji nuklear yang melepaskan tenaga 400 kali lebih kuat dari bom atom di Hiroshima itu menyebabkan krisis kematian yang masih berlarutan sehingga ke hari ini. 5 peratus dari belanjawan nasional Ukrain sampai sekarang masih dikhususkan kepada bencana ini terutamanya untuk mengatasi kesan ledakan, seperti kanser akibat radiasi..

Sekarang bandar Chernobyl menjadi kota mati atau bandar berhantu yang telah ditinggalkan penduduknya dan masih tidak boleh didiami akibat kesan radiasi nuklear yang sangat hebat dan masih dirasai sehingga ke hari ini.


Lagi gambar-gambar yang menjadi saksi kemusnahan akibat bencana nuklear:


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Mungkinkah bencana ini akan berulang lagi kali ini di Fukushima, Jepun?
Adalah amat merisaukan apabila fakta terkini keadaan di Loji Nuklear Fukushima Daichi menunjukkan keadaannya mungkin akan lebih parah berbanding di Chernobyl [Baca di sini]. 


sumber: http://arenaphoto.blogspot.com

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.