Skip to main content

Cerun Merah Jambu Yang Hilang Ditemui Semula



Tarikan pertama ke New Zealand yang dipanggil "tempat ajaib kelapan dunia" oleh pelancong asing pada lewat abad ke-19 ditemui semula selepas 125 tahun tertimbus akibat letusan besar gunung berapi di kawasan itu.
 

Saintis New Zealand dan Amerika Syarikat (AS) berkata, mereka menemui semula Cerun Merah Jambu dan Putih (Pink and White Terraces) 60 meter di bawah Tasik Rotomahana kira-kira 30 kilometer dari Rotorua.

Cerun tersebut digambarkan seperti satu kipas tangan berwarna-warni yang dilitupi warna merah jambu dan putih dan apabila dilihat dari tasik, ia seolah-olah seperti kek perkahwinan yang besar, yang tertimbus akibat letusan gunung berapi berhampirannya, dikenali sebagai Gunung Tarawera yang meletup pada 10 Jun 1886.

Letupan selama lima jam itu turut membelah gunung setinggi 1,111 meter itu kepada dua bahagian dan turut menghemburkan debu dan lava ke kawasan sekitarnya yang turut memusnahkan tiga buah kampung serta kira-kira 153 orang penduduk terbunuh.


Saintis daripada organisasi Sains Geologi dan Sains Nuklear Kebangsaan (GNS) dan Institut Oceanografic Woods Hole dari Cape Cod, Massachusetts, AS berkata, mereka telah menemui sebahagian daripada cerun tersebut ketika memeta 8 kilometer persegi permukaan tasik Rotomahana dan kini sedang menyiasat sistem geotermalnya.

Gambar sonar yang diambil oleh dua kenderaan autonomi di bawah air (AUVs) menunjukkan tangga kotor yang berwarna merah jambu berbentuk bulan sabit setinggi 1 hingga 2 meter setiap satunya dan 70 meter ketinggian keseluruhannya.

Gambaran Artis.
"Gambar sonar pertama telah memberikan isyarat terhadap struktur cerun tersebut, jadi kami mengimbas lebih dua kali imej tersebut.

"Kini kami telah 95 peratus pasti bahawa imej tersebut adalah Cerun Merah Jambu," kata ketua penyelidikan, Cornel de Ronde daripada GNS.


Lagi gambar-gambar menarik:

 
 
 
 
 
 
 
 

sumber: http://www.virtualoceania.net, utusan malaysia, http://www.rotoruamuseum.co.nz, http://www.buriedvillage.co.nz

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.