Skip to main content

Bandar Bulatan Yang Telah Hilang di Baghdad, Iraq





Kota Baghdad diasaskan pada abad ke-8 sebagai ibu kota Kerajaan Abbasiyah, oleh Khalifah al-Mansur. Khalifah al-Mansur baru sahaja mengalahkan Bani Umayyah, dan al-Mansur mahu membina ibu kota pemerintahan sendiri untuk kerajaannya. Beliau memilih satu kawasan yang terletak kira-kira 30 km ke utara Sassanid di Ctesiphon, di sepanjang tebing Sungai Tigris, dan mula merangka rancangan untuk reka bentuk dan pembinaannya.



Al-Mansur mahu Baghdad menjadi bandar yang sempurna sebagai ibu kota empayar Islam di bawah Abbasiyyah. Untuk itu, beliau membawa masuk beribu-ribu arkitek, jurutera, juruukur, tukang kayu, tukang besi dan lebih seratus ribu pekerja dari seluruh empayar Abbasiyah. Beliau berunding dengan ahli nujum, dan mengikut nasihat mereka, meletakkan bata istiadat pertama pada 30 Julai 762.


Bandar asal telah direka dalam bentuk bulatan dengan diameter sepanjang 2 km. Bulatan adalah penghormatan khalifah kepada ajaran geometri Euclid, yang telah dikaji dan dikagumi. Di tengah-tengah bandar itu berdiri dua bangunan terbaik di bandar itu iaitu: Masjid Besar dan kediaman khalifah, Golden Gate Palace. Sekitar istana dan masjid itu merupakan esplanade dan sebuah bangunan luncur air, di mana hanya khalifah yang dibenarkan untuk menunggang kuda.



Di tepi kandang yang besar ini adalah istana anak khalifah, rumah untuk kakitangan kerajaan dan hamba-hamba, dapur khalifah, berek untuk pengawal kuda dan pejabat kerajaan yang lain. Kawasan pusat ini dilindungi oleh dinding dalaman.

Kediaman dan bangunan komersial pula terletak di antara dinding bulatan luar dan dinding bulatan kedua. Perimeter dinding luar adalah 30 meter tinggi dan 44 meter tebal. Dinding ini dilengkapi dengan alatan pertahanan dan diapit oleh benteng. Ia turut dikelilingi oleh parit yang dalam.



Bandar ini telah dibahagikan kepada empat bahagian oleh dua jalan tegak lurus bersilang dari hujung ke hujung dinding perimeter luar dan berakhir di empat pintu. Setiap satu daripada empat pintu mengarah ke arah bandar yang berbeza - Basra, Kufah, Khurasan dan Damsyik - dan dinamakan sempena itu. Pintu dibuka ke sebuah jalan arcade yang mengelilingi kawasan penempatan.


Malangnya, tiada satu pun tinggalan di bandar besar ini yang kekal sehingga ke hari ini. Kesan-kesan terakhir Bandar al-Mansur telah dirobohkan pada tahun awal 1870-an apabila Midhat Pasha menjadi gabenor Uthmaniyyah di Baghdad. Midhat Pasha mungkin tidak berminat dalam memelihara sejarah, tetapi pembaharuan besar yang beliau perkenalkan untuk Baghdad dan Iraq secara umum, mengubah wajah bandar itu.

Beliau telah membina sekolah-sekolah yang tidak terkira banyaknya dan institusi pendidikan, yang mana pada ketika itu tiada di Baghdad, dan juga hospital, taman-taman awam, sistem bekalan air, jalan raya dan jambatan. Beliau memperkenalkan pembaharuan tanah dan undang-undang cukai dan menggalakkan puak-puak nomad untuk keluar dan bertani. Tiga tahun yang dihabiskan Midhat Pasha sebagai gabenor adalah tahun yang paling penting dalam sejarah moden Baghdad.





source: http://www.amusingplanet.com/, google image



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.