Skip to main content

Keindahan Sungai Bawah Tanah Terpanjang di Dunia





Mungkin ramai yang tak tahu Puerto Princesa adalah merupakan salah satu daripada 7 keajaiban dunia yang baru selain daripada hutan Amazon, Halong Bay, Air Terjun Iguazu, Pulau Komodo dan Table Mountain Africa. Menariknya Taman Negara Puerto Princesa ini menempatkan sungai bawah tanah terpanjang di dunia  sepanjang 8.2km.   



 Fakta Ringkas:
  • Sungai bawah tanah terpanjang dan dikatakan sungai bawah tanah yang paling indah di dunia. Tarikan utamanya adalah 8.2 kilometer panjang sungai bawah tanah sebelum terus ke Laut China Selatan.
  • sungai bawah tanah Taman Negara Puerto Princesa, adalahsebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO yang terletak kira-kira 50 kilometer ( 30 batu) ke utara pusat bandar Puerto Princesa, Palawan , Filipina. 
  • Puerto Princesa Underground River National Park adalah kawasan biodiversiti yang paling penting Filipina. Ia mempunyai landskap kars dan batu kapur yang menakjubkan yang terdiri daripada 8.2 km sungai bawah tanah. 
  • Aspek menakjubkan sungai ini adalah bahawa ia akan mengalir terus ke dalam laut dan bahagian bawah air sungai adala air masin dan tertakluk kepada pengaruh pasang surut.

Lagi gambar-gambar menarik:










sumber: http://dairishare.blogspot.com/

Comments

  1. I went there already.. beautifull and superb. Love palawan

    ReplyDelete
  2. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi wwwasianbet77com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete
  3. sungai bawah tanah yang sangat indah sekalih.

    ReplyDelete
  4. subhanalloh,sungai bawah tanah yang sangat indah

    ReplyDelete
  5. cukup menikmatinya di dalam foto....agak ngeri juga klo masuk sana

    ReplyDelete
  6. kalau masuknya malam hari pasti akan libih seru tuh.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.