Skip to main content

Beginilah Keadaan Komputer di Korea Utara, Tak Ada Windows Mahupun Mac OS Dibenarkan Penggunaannya!





Tak ramai yang tahu info ini;  Korea Utara memang telah lama membuat dan membangunkan sistem operasi sendiri untuk penggunaan komputer peribadi di negara itu. Ia dikenali dengan nama Red Star OS. Tiada penggunaan sistem operasi windows mahupun Mac OS dibenarkan. Hal tersebut dilakukan untuk mengawal seluruh informasi yang mengalir melalui sektor IT. Dan sekarang sistem operasi berteraskan Linux ini sudah sampai ke versi Red Star 3.


Tidak banyak yang diketahui dari Red Star 3.

Korea Utara tentu sahaja pernah memakai Windows, tetapi sebelum Red Star dicipta, ia didesain mirip operating system Mac OS X milik Apple.

Apa yang bakal anda ketemukan? Mulai dari wallpaper yang menakjubkan dan indah, sampai dihapusnya Korea Selatan dari zon waktu yang ada.


Berikut beberapa screenshot dari sistem operasi Red Star 3:


1. Ini imej awal ketika Red Star 3 pertama kali booting.



2. Ketika menginstall Red Star 3, anda akan diminta untuk memilih lokasi untuk menentukan zon waktu.
 Menariknya, Seoul, Korea Selatan tidak termasuk dalam senarai lokasi yang boleh dipilih!



3. Paparan login.




4. Welcome!
 Kelihatan seperti Mac OS X bukan?


5. Word processor untuk membuat dokumen.



6. email client




7. File manager Red Star, yang kelihatan sangat mirip  sistem manager “Finder” milik Apple.




8. Web browser Red Star dikenali dengan nama “Naenara”,  yang kelihatan hampir sama dengan Mozilla Firefox yang sudah dimodify   habis-habisan.




9. Ini untuk personalize desktop wallpaper Red Star



10. Berikut beberapa Wallpaper yang boleh dipilih:






Menarik bukan? Ia ternyata menambahkan satu lagi keunikan Korea Utara. Encik Billy berharap untuk dapat menjejakkan kaki di negara ini suatu hari nanti dan merasai sendiri keunikannya :)


sumber: http://www.kaskus.co.id



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.