Skip to main content

Mengapa Kalendar 2014 Sama Dengan Kalendar 1997? Ini Alasannya..






Satu hal yang menarik, namun ramai yang tak perasan adalah tentang kemiripan kalendar tahun 1997 dan 2014. Ambil contoh, tanggal 1 Januari pada tahun tersebut sama-sama jatuh pada hari Rabu. Sementara akhir tahun juga jatuh pada hari Rabu. Bulan Februari juga sama-sama mempunyai 28 hari.


Apa sebab kemiripan tersebut? Apakah hanya kebetulan atau memang ada latar belakang ilmiahnya, sebagai contoh dari segi astronomi?

Terkait hal itu, seorang Profesor Kajian Astrofizik dari Lembaga Penerbangan dan Angkasa Nasional, Thomas Djamaluddin memberi penjelasan.

Thomas mengungkapkan, ada pusingan dalam perjalanan waktu dari tahun ke tahun yang tidak disedari sehingga terdapat persamaan antara tahun 1997 dan 2014.

"Secara umum, selalunya akan ada kesamaan setiap 28 tahun sekali," kata Thomas..

Menurut Thomas, kalendar tahun 2014 sama dengan kalendar tahun 1986 dan akan sama dengan kalendar tahun 2042.

Angka 28 tahun sendiri berasal dari perkalian antara 4, diperoleh dari tahun genap yang berlangsung 4 tahun sekali dengan 7, jumlah hari dalam seminggu.

Namun, dalam kurun waktu 28 tahun tersebut, terdapat juga kemiripan antara satu tahun dengan tahun yang lain. "Dalam waktu 28 tahun itu, ada kemiripan menurut pola 6-11-11-6," ungkap Thomas yang meneliti sistem kalendar ini.

Berdasarkan pola tersebut, kalendar tahun 2014 tidak hanya sama dengan tahun 1997, tetapi juga dengan tahun 2003. Ke depan, kalendar tahun 2014 juga akan sama dengan kalendar tahun 2025, 2031, serta tahun 2042.

Kesamaan tidak hanya dijumpai pada kalendar Masehi, tetapi juga pada kalendar Hijriah atau kalendar Bulan. "Kalendar Hijriah mempunyai pola pusingan sekitar 33 tahun," kata Thomas.

Jadi, apabila Hari Raya Aidilfitri tahun 2013 jatuh pada tanggal 8 Ogos, maka  Hari Raya Aidilfitri  33 tahun berikutnya, iaitu tahun 2046, juga akan jatuh pada tanggal yang sama.



sumber: kompas.com


Comments

  1. nice info, ,
    kunjungin balik y,
    http://beruang-kacamata.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. kalau waktu tak berputar maka akankah seimbang,contoh kebiasaan lama akan trend kembali di tahun yang akan datang

    ReplyDelete
  3. bisa saja itu merupakan suatu kebetulan saja

    ReplyDelete
  4. harus diteliti dulu siapa tahu bukan kebetulan

    ReplyDelete
  5. klo diaamati banyak sekali ya hal yang sama berulang-ulang

    ReplyDelete
  6. perputaran benda langit dah sesuai alurnya
    dont,worry

    ReplyDelete
  7. di karenakan bumi selalu berputar jadi akan selalu ada ksamaan di tiap tanggalnya dari tahun ke tahun

    ReplyDelete
  8. nice sahre mas,,, karena bumi berutar

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.