Skip to main content

Ayat al-Quran Perjelas Hukuman Bagi Homoseksual





Sesungguhnya tiada perbezaan dalam kalangan ulama Islam mengenai pengharaman perbuatan homoseksual. Homoseksual ini dimaksudkan sebagai orang yang tertarik nafsu syahwatnya kepada orang yang sejenis dengannya, terutama antara dengan lelaki.


Tafsiran ini daripada Kamus Dewan, Dewan Bahasa dan Pustaka. Sekiranya dilihat kepada tafsiran ini, homoseksual bukan bermaksud hubungan seksual antara lelaki dan lelaki, tetapi, ia hanya merujuk kepada tarikan seksual. Sekiranya mahu dihujahkan, sekiranya tertarik nafsu syahwat... adalah sesuatu yang diharamkan, maka perbuatan seksual itu juga adalah diharamkan.


Ulama sepakat

Ulama menggunakan istilah liwat untuk hubungan seksual antara lelaki dan lelaki dan musahaqah untuk hubungan antara perempuan dan perempuan. Kedua-dua hukumnya adalah haram.

Walaupun berbeza mengenai hukumannya, ulama mencapai kata sepakat tentang haramnya homoseksual secara ijmak iaitu secara persetujuan dalam kalangan ulama Islam. Sebagai sumber hukum Islam, ijmak adalah antara sumber ketiga yang paling tinggi dalam sistem perundangan Islam.

Sekiranya berlaku liwat dalam, majoriti ulama Islam meletakkan hukumannya sama seperti hukuman kepada penzina, kecuali pandangan Imam Abu Hanifah.

Asas kepada hukum pengharaman ini ialah al-Quran dan hadis. Antara ayat al-Quran yang berkaitan ialah, surah al-Araf (7) ayat 80 hingga 84; surah ash-Shuara (26), ayat 165 hingga 174, surah Hudd (11) ayat 80 hingga 81, surah al-Hijr (15), ayat 51 hingga 60. Ayat-ayat suci ini menceritakan mengenai kaum Nabi Lut yang dihukum Allah dengan seksaan dahsyat sehingga mereka dihapuskan dari dunia ini.

Antara ayat suci al-Quran ini menggunakan istilah mujrimin kepada mereka yang tertarik kepada kaum sejenis. Perkataan mujrimin ini ditafsirkan sebagai orang yang berdosa. Dalam konteks undang-undang jenayah perkataan ini boleh ditafsirkan sebagai yang melakukan jenayah kerana kata asal kepada perkataan mujrimin ini ialah jurm iaitu antara perkataan yang ditafsirkan sebagai jenayah. Ada antara ayat suci ini yang menyebut mengenai status homoseksual sebagai orang yang melampaui batas.



Beri penerangan

Selain ayat suci al-Quran, ada juga hadis Rasulullah berkaitan homoseksual dan liwat. Antaranya, terdapat hadis yang menyatakan mereka yang melakukan perbuatan ini dalam kemurkaan Allah.

Walaupun kedudukan ini jelas, banyak perbahasan semasa cuba membawa pandangan baru dalam hal ini. Terdapat pendapat yang menyatakan homoseksual tidak disebut secara harfiah dalam al-Quran. Ini benar kerana perkataan homoseksual itu hanya diperkenalkan pada akhir kurun ke-18.

Walaupun perkataan homoseksual itu tidak disebut dengan nyata di dalam al-Quran, ini tidak bermakna al-Quran tidak mempunyai hukum mengenainya. Ayat suci al-Quran dengan jelas memberikan penerangan mengenai perlakuan tersebut.

Perlu diingat, ada kalanya dalam konteks undang-undang jenayah, sesuatu perbuatan jenayah tidak semestinya mempunyai nama tertentu ada kalanya memadai sekiranya perbuatan itu diperjelaskan menerusi perbuatan.

Jika berlaku pertuduhan, ada kalanya nama diberikan kepada sesuatu kesalahan tidak dapat memberi faham kepada tertuduh, maka cara perlakuan jenayah lebih penting daripada nama kesalahan itu.



Beri peringatan

Ada juga penyokong homoseksual yang menyatakan hukuman homoseksual adalah hanya kecenderungan ulama. Pendapat ini tidak benar. Jika dilihat ayat al-Quran di atas, hukuman yang dinyatakan dalam al-Quran itu begitu terperinci. Ia bukan kecenderungan ulama. Ia adalah peringatan yang jelas.

Dengan perincian mengenai seksaan dihadapi kaum Lut itu, ia menjadikan perbuatan mereka (kaum Lut) itu boleh dijadikan satu jenayah yang dihukum di dunia ini sebagai peringatan dan pengajaran.

Sesungguhnya, seksaan Allah itu benar. Sama-samalah kita berpesan-pesan mengenai seksaan Allah, semoga kita dapat menegakkan hukum Allah dan dapat menyelamatkan orang Islam daripada seksaan Allah yang benar dan dahsyat itu.


sumber: bharian.com.my

Comments

  1. thanks gan atas infonya sangat bermanfaat sekali,, semoga semakin sukses slalu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.