Skip to main content

Tempat Paling Banyak Menerima Pancaran Kilat di Dunia





Sebuah kawasan di Venezuela mencatat nama di dalam rekod Guinness apabila menjadi tempat paling banyak menerima pancaran kilat iaitu sebanyak 3,600 pancaran bagi setiap sejam. 


Sijil rekod terbabit diserahkan oleh wakil Guinness Book of World Records, Johanna Hessling kepada Naib Presiden Venezuela, Jorge Arreaza.

Fenomena semula jadi di negeri barat Zulia itu dipanggil Kilat Catatumbo, yang menyebabkan pelbagai ribut elektrik dari April hingga November di muara Sungai Catatumbo, penghujung bahagian selatan Tasik Maracaibo.

Bilangan panahan kilat ini juga amat mengejutkan; dianggarkan 18 hingga 60 bagi setiap minit, iaitu lebih 3,600 sejam dan 1.2 juta pancaran dalam tempoh setahun di mana setiap kilat berkenaan cukup untuk menyalakan lebih 100 juta mentol lampu, kata Agencia Venezolana de Noticias.

Fenomena terbabit dicadangkan kepada Guinness tahun lalu oleh seorang aktivis alam sekitar Venezuela, Erick Quiroga yang memantau kilat selama 17 tahun.    







Comments

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.