Skip to main content

Perkhidmatan Pelayan Lelaki Tidak Berbaju Cetus Kemarahan Ramai di Dubai





Khidmat pelayan peribadi atau “butler” kini berkonsep baru. Sebuah syarikat pengurusan acara di Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE) menawarkan jejaka berwajah tampan, menawan dan paling utama mereka tidak berbaju dengan caj daripada Dh500 (RM452) untuk seorang butler sejam.


Masyarakat setempat ternyata terkejut dengan konsep baru pelayan atau butler tanpa baju yang memenuhi kolam renang dan pantai persendirian yang semakin menular. Iklan perkhidmatan di laman web seperti:
“Memakai hanya pakaian renang, kolar dan manset, mereka menawarkan keseronokan, perkhidmatan profesional berkonsep siapa cepat dia dapat: menyambut dan mengiringi tetamu, khidmat bar dan penyediaan minuman, khidmat kanape atau hanya kelihatan menyelerakan ketika menyajikan makanan,” sudah pasti mengumpan sesiapa saja yang mampu.

Penduduk berkata, khidmat sedemikian tidak mengikut tradisi dan budaya negara itu, memandangkan masyarakatnya masih berfikiran konservatif. Mereka turut menekankan bahawa mereka bersikap toleransi dengan kelakuan expatriate selagi mereka tidak terbabit dengan khidmat sedemikian.

“Saya tak sangka akan mendengar khidmat seperti ini ada di UAE dan saya tak fikir saya akan seronok berada di majlis yang menyediakan khidmat begini. Saya rasa orang boleh buat apa saja di belakang pintu yang tertutup rapat, selagi saya tidak terbabit. Servis seperti ini tidak sepatutnya mendapat publisiti,” kata Alia Hussain, seorang warga UAE.

Seorang expatriate Kanada, Jeffery Hunt berkata: “Saya tak kisah menggunakannya sebagai bahan lawak kerana ia agak berbeza dengan parti kolam di luar.”

Iqbal Ebarahim dari Pakistan berkata: “Saya faham jika servis begini disediakan di negara Eropah tapi masyarakat mudah terlupa bahawa kami menetap di negara Islam di mana minum arak tanpa lesen pun adalah salah di sisi undang-undang. Bagaimana syarikat seperti ini boleh bekerja secara sah di sini? Hakikat yang mereka tidak berbaju paling mengejutkan saya.”

Yousuf Hamad dari Palestin berkata: “Jika kita biarkan servis begini bermula bayangkan apa pula natijahnya di masa depan? UAE adalah negara liberal, tapi kita tidak seharusnya melampaui batas. Saya terfikir bagaimana pula dengan pelayan lelaki yang tidak berbaju, adakah ini juga sah.”


Pegawai dari Jabatan Pemeriksaan Makanan di Perbandaran Dubai berkata mereka tiada kuasa ke atas majlis persendirian.

“Jika penghuni ada rungutan, kami minta mereka cepat melaporkan kepada kami menerusi hotline 800 900. Jika tidak, kami tidak punya hak dalam menentukan kod berpakaian yang perlu diikuti di kediaman dan majlis persendirian,” kata pegawai. 


Begitulah realiti yang terjadi di sebuah negara Islam yang dilanda arus kemodenan dan kebaratan...


sumber: bharian



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.