Skip to main content

Dinosaur Pemakan Ikan Disyaki Pernah Hidup di Pahang?





Mungkinkah Pahang pernah menjadi tempat kehidupan untuk haiwan prasejarah dinosaur suatu ketika dahulu? Perkara itu tidak mustahil berikutan penemuan baharu di negeri tersebut.


Kumpulan penyelidik daripada Jabatan Geologi di Fakulti Sains, Universiti Malaya (UM) baru-baru ini mencipta sejarah apabila menemui sebatang fosil gigi dinosaur di negeri itu, sekali gus mencatat rekod penemuan pertama di Malaysia.

Penemuan itu merupakan hasil kajian bersama dua institusi pengajian tinggi Jepun iaitu Universiti Waseda dan Universiti Kumamoto.

Ketua kumpulan pengkaji, Prof. Dr. Masatoshi Sone yang mewakili UM berkata, penemuan itu adalah hasil kajian dan proses cari gali yang dilakukan sejak September 2012.


"Pada Ogos tahun lalu, kami menemukan sebatang fosil gigi dinosaur daripada spesies `Spinosaurid Therapod’ atau lebih dikenali sebagai `dinosaur pemakan ikan’ di sebuah lokasi di Pahang.

"Fosil yang diberi nama sebagai `Sampel UM10575’ itu mempunyai ukuran 23 milimeter panjang dan 10 milimeter lebar," katanya dalam sidang akhbar berhubung penemuan tersebut di sini hari ini.


sumber: utusan malaysia

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.