Friday, November 15, 2013

Koleksi Kereta Mewah Milik Sultan Brunei Berharga RM16 Billion!!





Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah mempunyai lebih dari 7000 koleksi kereta paling mewah dan terbesar di dunia yang terdiri daripada pelbagai model.


Ini baru sebahagian dari lambang kekayaan dan kemewahan Sultan Brunei. Sultan Brunei dikatakan Sultan terkaya di dunia selepas Raja Arab Saudi, Raja Abdullah b. Abdul Aziz.

Harga kesemua kereta kereta mewah tu dalam anggaran RM16 Billion!


Koleksi kereta milik Sultan Hassanal terdiri daripada :

Porsche 959, Porsche Carrera GT, Lamborghini Diablo Jota, Lamborghini Murcielago LP640, Bugatti EB110, dua buah Bugatti Veyron (edisi biasa dan Pur Sang) , Maybach 62, Jaguar XJR-15 dan enam Dauer 962s

Mengikut catatan rasmi, hingga 30 Jun 2010, baginda mempunyai 604 buah Rolls Royce, 574 Mercedes-Benze, 452 Ferrari, 382 Bentley, 209 BMW, 179 Jaguar, 134 Koenigsegg, 21 Lamborghini, 11 Aston Martin dan sebuah SSC.

Koleksi penuh kereta itu disimpan dan diselenggarakan di lima buah hangar pesawat yang lokasinya dirahsiakan.





























sumber: gempak.org



Entri-Entri Berkaitan.....

15 comments:

  1. Amalan syaitan!! baik ko bantu fakir miskin kt kemboja x pon rkyt somalia yg kebulur tu

    ReplyDelete
  2. W0oWww byknyer...tp cam membazir jer,,

    ReplyDelete
  3. Sedih...pemerintah islam yg MEMBAZIRRRR...

    ReplyDelete
  4. 1 billion beli keta lg 15 billion tu bantu org2 islam yg x mampu/miskin.kan lg baik..

    ReplyDelete
  5. itu duit dia ikut suka dia la nak buat apa pun...korang mana tahu entah2 dah berbillion duit dia belanja untuk bantu org susah. bersangka baiklah

    ReplyDelete
  6. B-brunei,bazir,boros,buang duit,bangga,bodo,boleh blah,bla bla bla...

    ReplyDelete
  7. Mmg btl duit dia suka ati nk wat per..tp 16 billion tu agk keterlaluan..bknkah islam suruh kita bersederhana??

    ReplyDelete
  8. anon 1:12 AM skang ramai meleis macam kau...sekati la anon2 lain nak lontar pendapat dorg

    ReplyDelete
  9. dia bantu masa perang bosnia-herzegovina pakat ngan che det.. sapa yg tau.. setengah org ja yg tau... org buat baik x tunjuk.. sbb tu Allah murahkan rezeki dia bukan macam typical meleis Malaysia sentiasa berhasad dengki sbb tu x maju.. cina habis teruk pun benci sesama kaum diorang beli juga keluaran cina daripada bangsa lain punya keluaran.. dan duit dia kita taktau banyak mana yg dia dah bantu org.. rakyat dia education sampai universiti free.. roadtax tak payah bayar.. medical fee free.. rumah Allah byk dibina.. yg kita ni apa yg kita dah buat? yg tau nak dengki dgn manusia lain? bila nak maju.. nak naik sikit jatuh.. pikiaq balikla.. kereta dia 16 billion mana tau sedekah dia beratus billion? kalau dia nak jadi qarun boleh je... tapi dia tak jadi qarun meleis duit simpan masuk kubur... tiap2 bulan ada je program dkt brunei tu bantu rakyat sendiri... korang rakyat Malaysia cuba bangun bawa manfaat sikit ni tak kerja berdengki... dengki x bawa kemana hanya menunjukkan kebodohan diri... cuba korang ditempat dia.. rasanya taktaulah nak kata apa.. meleis dapat pangkat sikit harta sikit dah macam dunia dia yg punya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia pun tolg byr bil msjid nabawi tiap bulan kan.

      Delete
  10. btw ni pendapat aku anon 11.35 x de kena mengena ngan anon2 lain, butthurt anon!

    ReplyDelete
  11. Anon 11.05 am.. Suka ati la pndpt masing2.lau kau jd ustaz/ah pn apa kau fkr keta smpai 16 billion!

    ReplyDelete
  12. Anon 11.05 ..tu pndpt masing2.tiap2 org ada pndpt berbeza.x slh lau anon2 tu tgur mmbazir.ko nmpk dia byk brsedekah tu psl rezeki mlimpah,org lain nmpk 16 billion tu trlalu mbazir.aku rsa dua2 pndapt btl.x yah lah ko ckp diorang dengki.setiap org ada pndpt sndiri..

    ReplyDelete
  13. sepertinya yak ada yang menyaingi kemewahannya

    ReplyDelete
  14. Baginda seorang sultan yang baik hati...syang sultan brunei wlaupn sya org srwak..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails