Skip to main content

Kereta Diperbuat Daripada Kertas Seberat 11 Kilogram






Seorang pereka yang berpangkalan di Seattle, Taras Lesko telah menghabiskan masa selama beberapa bulan untuk membina replika yang hampir sama saiz dengan model kereta popular Lamborghini Aventador hanya menggunakan kertas percetakan dan kadbod.



Dinamakan Lamborghini Aventador A-E2 (selepas seni bina helaian kertas E2 yang digunakan untuk percetakan), ciptaan Taras Lesko ini berukuran 244 x 115 x 63cm dan kini dipasang di dinding di rumahnya. Hanya untuk mendapatkan idea tentang bagaimana proses amat kompleks pembinaan model itu, lihat beberapa bahagian bercetak sebelum ia dipasang.



Menggunakan kemahiran reka bentuk itu, artis yang berpangkalan di Seattle ini mencipta semua bahagian yang diperlukan dalam program-program komputer seperti Adobe Photoshop, Illustrator dan efek, dicetak pada beratus-ratus helaian kertas dan menggunakan pisau pemotong tepat X-acto untuk memotong merekanya. Untuk memastikan kertas model Aventador ini adalah cukup kukuh untuk bergerak, Lesko digunakan serpai tebal sebagai bingkai untuk kenderaan ultra-ringan yang mempunyai berat hanya 11.3 kilogram.




 




source: http://www.odditycentral.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.