Skip to main content

Keluarga Albino Terbesar di Dunia





Semua 8 orang ahli keluarga Pullan dari Delhi, India mengalami gangguan genetik yang jarang berlaku yang dipanggil albinism. Albinism dicirikan oleh ketiadaan lengkap atau pigmen melanin separa  pada kulit dan rambut. 


Oleh kerana keadaan ini, Rosetauri Pullan , Mani isterinya bersama-sama dengan tiga orang anak perempuan mereka Renu , Deepa dan Pooja dan tiga orang anak Shankar, Ramkishan dan Vijay semua mempunyai kulit cerah , rambut putih dan mata berwarna cahaya walaupun mereka berketurunan India.

Ghostliness mereka bukan sekadar masalah estetik. Ia sebenarnya datang dengan masalah perubatan tertentu yang tidak diingini. Kulit pucat putih mereka menjadikannya mustahil bagi mereka untuk duduk di bawah matahari terlalu lama. 


Kekurangan pigmen di mata mereka telah menyebabkan mereka rabun ayam dan Shankar pun terpaksa menghadiri sebuah sekolah untuk orang buta. "Apa yang kami tahu ialah bahawa kami tidak boleh melihat dengan betul , dan kami tidak boleh duduk di bawah matahari untuk tempoh yang lama , tetapi kami cuba hidup dengan cara yang terbaik yang kami boleh," terangnya. 

Terdapat hanya 17,000 orang di dunia yang mengalami albinism dan mereka yang kurang bernasib baik untuk hidup di negara-negara kurang maju, seperti Pullans, adalah sering didiskriminasi.







source: http://www.odditycentral.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.