Skip to main content

Melawat Wax Museum (Muzium Patung Lilin) Pertama di Malaysia





Kebiasaannya apabila berpeluang mengunjungi muzium patung lilin terkenal iaitu Madame Tussauds di luar negara, ramai yang akan mengambil kesempatan bergambar bersama-sama ‘tokoh’ atau ‘selebriti’ terkemuka dunia yang dipamerkan di situ. Muzium patung lilin Madame Tussauds pada masa ini terdapat di bandar terkemuka dunia seperti London dan New York manakala terdekat adalah di Bangkok, Thailand. Kini perkara yang sama telah berada di Malaysia. Anda tidak perlu lagi keluar negara untuk merasai pengalaman bergambar bersama tokoh-tokoh terkenal dunia.


Muzium yang dinamakan Red Carpet@i-City ini terletak di Taman Tema i-City, Shah Alam, Selangor. Bagaimanapun berbeza daripada konsep Muzium Madame Tussauds, pengunjung akan dapat berinteraksi secara lebih dekat dengan ‘personaliti’ terkemuka dunia bagaikan manusia sebenar bertemakan persekitaran seperti majlis penyampaian Oscar Awards Gala yang terkenal di Amerika Syarikat.




Fakta menarik tentang Red Carpet@i-City:
  • i-City, bandar ultrapolis di Shah Alam, Selangor milik I-Berhad, telah diberikan hak untuk mengadakan muzium patung lilin yang mampu bersuara dan bergerak pertama seumpamanya di rantau ASEAN.
  • Red Carpet@i-City yang dibangunkan dengan pelaburan sebanyak RM25 juta merangkumi kawasan seluas 2,787 meter persegi yang mempunyai reka bentuk ala pentas Oscar itu akan dihiasi dengan 100 patung lilin tokoh dan bintang terkenal dunia termasuk Malaysia melalui enam tema dengan suasana berlainan Ikon Dunia, Selebriti, Bintang Sukan, dan Interaktif.
  • Patung-patung ini dihasilkan oleh sebuah syarikat China, Zhongshan City Elephant Sculpture Art Co. Ltd. (ZCESA) menggunakan teknologi dan kaedah pembuatan terkini di bawah penyeliaan Pengarah Reka Bentuk Kreatif, Bernardo Munoz.
  • Antara patung yang ditampilkan seperti raja pop, Michael Jackson, Britney Spears, Eric Clapton, bintang popular Korea, Psy dan Rain serta tiga ikon Malaysia iaitu Tunku Abdul Rahman, Tan Sri Michelle Yeoh dan Datuk Lee Chong Wei.
  • Anda bukan setakat dapat bergambar tetapi juga berpeluang menyanyi, menari dan berinteraksi bersama-sama ‘selebriti’ yang dipamerkan. 
  • Bukan itu sahaja, sebaik sahaja melangkah masuk ke premis ini, pengunjung seolah-olah berada di tengah-tengah kemeriahan majlis Malam Anugerah Oskar. 
  • Pengunjung akan merasakan seolah-olah sedang berjalan di atas karpet merah dengan cahaya daripada lensa kamera paparazi berkerlipan menyilaukan mata.
  • Seterusnya, pengunjung akan diajak mendekati personaliti atau selebriti dalam suasana yang tepat menggambarkan diri mereka. 
  • Dalam masa enam bulan atau setahun, patung-patung lilin akan ditukar atau ditambah dengan yang baharu.
  • Tiket memasuki muzium akan dijual pada harga RM80 untuk dewasa dan RM40 bagi kanak-kanak. Pengunjung juga boleh membeli pakej keluarga dengan harga RM180 (dua dewasa dan dua kanak-kanak)

Lagi gambar-gambar menarik:









 sumber: utusan malaysia, http://malaysiadaily.my, http://www.skyscrapercity.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.