Saturday, October 26, 2013

Korea Selatan Buka Pantai Bogel Pertama Untuk Meningkatkan Pelancongan






Pantai selalu identatik dengan udara panas dan bahang matahari yang menyayat kulit. Umumnya para pelancong (dari Eropah umumnya) yang berkunjung, selain ingin menikmati keindahaan juga sengaja menghitamkan kulit. Maka tak hairan mereka berpakaian minima termasuklah berbikini.


Tetapi, di beberapa pantai di dunia barat seperti Hawaii, Jamaica, Perancis, dan Jerman, cukup banyak pantai yang 'menghalalkan'  pengunjungnya datang tanpa mengenakan sehelai benang pun @ telanjang. Pantai-pantai itu mendapat sebutan "nudist beach".

Meskipun ini tidak asing di negara timur, namun Korea Selatan merancang untuk membuka nudist beach pertamanya menjelang tahun 2017. Dipetik dari CNN, pantai yang akan dijadikan nudist beach itu terletak di daerah Gangwon.

Rancangan ini disebut sebagai salah satu usaha untuk meningkatkan aktiviti pelancongan di bahagian pesisir timur, yang jumlah kunjungan pelancong tidak setinggi pesisir barat, terutamanya pada musim panas.

Walaupun pantai-pantai pesisir timur di negara yang terkenal dengan industri musik K-Pop ini lebih indah, namun banyak orang yang menganggap air lautnya lebih dingin dibandingkan dengan pantai di pesisir barat.


"Ini adalah sebahagian dari rancangan menciptakan pantai dengan tujuan pelancongan spesifik seperti pantai untuk keluarga, pasangan, haiwan peliharaan, dan pantai yang memperbolehkan pengunjungnya tidak berpakaian," ucap salah satu staf pemerintah Korea di seminar Pan-East Sea Division, seperti ditulis Korea Times.


source: kaskus.id


Entri-Entri Berkaitan.....

1 comments:

Related Posts with Thumbnails