Skip to main content

Menakjubkan, Gambar Rekahan Tektonik Diantara Dua Benua






Terletak di Lake Thingvallavatn di Thingvellir National Park di Iceland, Silfra adalah sebahagian daripada perselisihan Atlantik - garis pemisah di antara benua Eropah dan Amerika. Ia adalah satu retakan besar di permukaan bumi ini, di mana plat benua bertemu dan rekahan tersebut secara perlahan-lahan semakin melebar sebanyak kira-kira dua sentimeter setahun.  


Di laut dalam Lautan Atlantik retakan ini tidak dapat dilihat, tetapi pada Silfra, air daripada glasier Iceland yang mencair membuatkan retakan ini dapat dilihat.

Penglihatan yang menakjubkan dan kemudahan yang ada membuatkan Silfra menjadi lokasi popular untuk menyelam. Penyelam dan snorkelers boleh terapung di antara
plat tektonik Amerika dan Eurasian  dan di sesetengah tempat, anda sebenarnya boleh menyentuh kedua-dua benua pada masa yang sama!


Lagi gambar-gambar menarik:





 


source: http://www.amusingplanet.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.