Thursday, September 19, 2013

Apa Itu Sexsomnia?






Sexsomnia adalah salah satu bentuk non-rapid eye movement (NREM) parasomnia, mirip keadaan tidur-berjalan. mereka yang memiliki sexsomnia akan melakukan perlakuan seks ketika sedang tidur, seperti onani, berciuman dan lain-lain. Ketika bangun, penderitanya tidak akan ingat apa-apa pun tentang kegiatan tersebut.




Kesan kepada gejala ini, bergantung pada individu itu sendiri. Boleh menjadi pengalaman yang menyenangkan, boleh pula menjadi sesuatu yang destruktif. Para penderitanya tidak akan dapat mengawal tindakannya ketika tidur, dapat menimbulkan penyesalan, malu atau bersalah akan tindakan tersebut.

Kelainan tidur ini boleh terjadi kepada lelaki mahupun wanita.

Penyebabnya mirip penyebab gangguan tidur lainnya, tidur-berjalan, mimpi buruk, pencetusnya kemungkinan berupa stress, kurangnya tidur dan pengambilan alkohol dan ubat-ubatan berlebihan.

Sexsomnia sendiri pertama kali dikenalpasti pada 1990an. “Seperti kanak-kanak yang sering mengalami 'racauan' di malam hari, orang dewasa juga mengalaminya. Bezanya, orang dewasa akan terstimulasi secara seksual dengan mudah," jelas profesor Matthew Walker di Hospital for Neurology and Neurosurgary di London, UK.

'Ini berbeza dari mimpi berhubungan badan, ini benar-benar perilaku seksual ketika tidur' .


sumber: http://wahw33d.blogspot.com



Entri-Entri Berkaitan.....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails