Skip to main content

Pokok Anggur Yang Berbuah Pada Batangnya






Jabuticaba adalah pokok anggur Brazil yang ditemui di negeri-negeri Minas Gerias dan Sao Paulo, di selatan Brazil.  
 

Buah anggur ini tumbuh langsung dari batang dan dahan pokok, yang memberikan pokok Jabuticaba suatu penampilan yang sangat luar biasa. Buah itu sendiri adalah kecil dan bulat, kira-kira 3 hingga 4 cm diameter, dengan 1-4 biji yang besar, tebal, dalam kulit berwarna ungu dengan isi manis yang kelihatan seperti agar-agar merah jambu putih atau cerah.  

Jabuticaba sebahagian besarnya dimakan segar, tetapi kerana buah ini mula membusuk hanya setelah 3-4 hari dituai, ia sering digunakan untuk membuat jem, tart, wain, dan minuman beralkohol. 

Oleh kerana jangka hayatnya yang pendek, buah-buahan segar Jabuticaba amat jarang dijual ke pasaran yang berada di luar kawasan penanaman.






 
source: amusingplanet.com

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.

1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.


Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktoryang agakdominandalam menentukan saizzakarnormaladalah faktorgenetik.Ini adalah satu faktorpentingyang mestiberbeza dari setiapbangsa,keturunan,dan negarasecara keseluruhannya.

Cara Membuat Simbol dan Emoticon Menggunakan Keyboard

Jika anda seorang keyboard warrior, ini ada beberapa trick menarik untuk memantapkan skill anda:

Cara-caranya: Find Alt code.