Skip to main content

Mereka Yang Pintar Lebih Mudah Ketagih Bahan Porno, Benarkah?






Ketagihan terhadap pornografi dapat menyerang sesiapa saja, tidak kira umur, kelas sosial, keperibadian dan karakter. Meskipun demikian, mereka yang tergolong cerdas, sensitif dan spiritual perlu berhati-hati kerana jenis peribadi inilah yang paling teruk ketagih terhadap pornografi.


"Keadaan itu boleh terjadi disebabkan pada awalnya wujud rasa ingin tahu seseorang terhadap imej-imej porno, tetapi kemudian mereka merasa bersalah dan malu sehingga menimbulkan pemyimpangan obsesif kompulsif," kata Randall F. Hyde Ph.D, pakar menangani ketagihan pornografi

Yang dimaksud penyimpangan obsesif kompulsif adalah ketakutan pada pikiran atau gambaran. "Pertama kali akan merasa jijik, namun di sisi lain ada perasaan semakin jijik semakin ingin lihat. Pertama akan jijik, namun kerana pernah melihat kemudian mereka menjadi lebih ingin tahu, kejijikan berubah menjadi rasa penasaran, penasaran berubah menjadi nafsu," kata Randall.

Di sisi lain, yang ketiga, jenis ini lebih susah untuk disembuhkan kerana, mereka dalam golongan ini akan menyembunyikannya. Mereka jenis orang yang ingin dihormati. Itu yang menjadikan kenapa mereka melayari pornografi di bilik sendiri. Disebabkan merasa bersalah, mereka berusaha menutupinya, berusaha tidak memikirkan, dan melupakannya." kata Randall.

Padahal, menurut Randall, "Otak kita dibuat Tuhan ketika kita berusaha tidak memikirkan sesuatu, namun hal itu sebaliknya datang pada kita. Rasa risau  dan berusaha melupakannya sebaliknya membuat kita semakin mengingatinya."

Menurut Randall, ketika seseorang melihat pornografi terdapat 3 hormon yang dilepaskan.

"Pertama, dopamin yang memusatkan pada apa yang kita sukai, meningkatkan ingatan pada hal-hal yang bererti dan menguncinya dalam otak kita. Kedua, oksitosin akan membuat kita terikat, sehingga tidak akan dapat melepaskan hal itu. Ketiga, enndorfin kemudian memunculkan perasaan kedamaian yang pada akhirnya menjerat seseorang dalam pornografi." kata Randall.

"Itulah kenapa mereka orang-orang yang pintar, sensitif dan spiritual tidak dapat pulih dari pornografi," kata Randall.

"Kerana seperti sudah ada skema dalam otak mereka. Meskipun mereka berasa damai, mereka memiliki rasa bersalah sehingga ingin melupakannya. Semakin ingin melupakan, maka ia semakin menghindari. Sementara orang yang menghindari tidak akan dapat disembuhkan..


 sumber: http://www.noveloke.com


Comments

  1. betul!
    classmate saya dari skolah menengah smpai universiti,yang genius2 memang kaki porno..

    ReplyDelete
  2. begitulah emang awalnya berawal dari ingin tahu jadi ketagihan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.