Skip to main content

Lelaki Ini Bangunkan Taj Mahal Tiruan Kerana Terlalu Cintakan Isterinya






Seorang pesara kerajaan di India utara membina Taj Mahal tiruan untuk mengenang isterinya yang telah meninggal dunia.


Faizul Hasan Quadri, yang berusia 77 tahun, kini sedang membangun “monumen cinta” untuk mendiang isterinya Tajammuli Begum di sebuah kampung di daerah Bulandshahr, di negeri Uttar Pradesh.

Dipisahkan waktu sekitar empat abad, pembina bangunan megah nan agung Taj Mahal serta monumen tiruan ini, disatukan oleh alasan yang sama: cinta luar biasa kepada wanita yang telah mendampingi mereka serta semangat untuk mengabadikan cinta mereka.


Dan seperti monumen marmar putih milik Raja Mughal Shahjahan, yang telah menarik ribuan pengunjung, monumen milik Quadri juga membuat telah menarik ramai pengunjung untuk melihat dari dekat “Taj Mahal” miliknya.






sumber: http://absoluterevo.wordpress.com

Comments

  1. errr... apa kaitan taj mahal dengan cinta...? sampai sekarang tak dapat faham lagi... huhu

    ReplyDelete
  2. taj mahal dibina raja shahjahan kerana cintakn permaisuri dia.. shahjahan akan memotong tangan2 pengukir taj mahal sebab tak mahu pengukir yg terdiri dr kalangan profesional abad tu buat bangunan atau mengukir dr hasil tangan pengukir.. cerr baca sejarah taj mahal ... agak menarik :)

    ReplyDelete
  3. pakcik ni tak gila kan?

    ReplyDelete
  4. Wah saking cintanya pada sang istri membangun taj mahal tiruan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.