Saturday, July 6, 2013

Gua Berwarna-Warni Yang Menakjubkan di Rusia






Terdapat sebuah gua ajaib di Rusia. Ia adalah gua ais semulajadi yang terukir oleh aliran air panas. Ais terperangkap ke siling gua mengeluarkan seperti cahaya ajaib.


Fakta Ringkas: 
  • Ini sebenarnya adalah gua ais di Semenanjung Kamchatka Rusia. Semenanjung Kamchatka terletak 1250 kilometer di Timur Jauh Rusia, dengan kawasan seluas kira-kira 270000 km2 mengandungi gunung berapi Kamchatka, sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO.
  • Aliran aliran di bawah ais glasier yang dibentuk oleh air panas yang dikaitkan dengan gunung berapi Mutnovsky. 
  • Glasier lebur membolehkan cebisan cahaya matahari melalui untuk mewujudkan sebuah gua unik yang berwarna-warni.
  • Tiada stalaktit atau stalagmit di dalam gua ini. Walau bagaimanapun, siling gua di Kamchatka, Rusia telah terbentuk daripada glasier beku.
  • Air, angin, tekanan dan dipanaskan kepada ratusan darjah oleh lava telah membentuk keindahan yang menakjubkan gua, serupa dengan istana kisah dongeng ais Ratu Salji.







sumber: gempak.org



Entri-Entri Berkaitan.....

10 comments:

Related Posts with Thumbnails