Skip to main content

Mengapa Perut Berbunyi Ketika Lapar?





Pada ketika kita berasa lapar, kadang-kadang perut kita berbunyi mengeluarkan suara tanpa kita sedari dan sengaja. Rasanya ramai yang pernah menghadapi situasi seperti ini bukan? Tetapi suatu fakta yang harus anda tahu adalah rasa lapar sebenarnya tidak ada hubungannya dengan perut kosong.


Rasa lapar itu mulai datang ketika bahan-bahan yang bergizi hilang di dalam darah. Bila itu terjadi, pembuluh-pembuluh darah akan menghantar mesej ke bahagian otak yang dinamakan pusat rasa lapar. Pusat rasa lapar bekerja sebagai sebuah 'brake' (atau alat penahan). Namun 'brake' ini bukanlah 'brake' di kereta, melainkan 'brake' di perut. Selama mana darah mendapat makanan yang cukup maka pusat rasa lapar akan memperlambat gerak perut.

Namun sekiranya gizi makanan tadi hilang dari darah, pusat rasa lapar akan membuat perut menjadi lebih aktif. Ketika lapar, perut kita dalam keadaan kosong dan ketika diisi makanan perut kita akan lebih padat dan tidak ada ruangan kosong lagi.


Setelah 6 jam kemudian, hampir semua makanan yang masuk tadi sudah tercerna. Perut dan usus adalah alat pencernaan yang bergerak tanpa henti. Apabila semua makanan sudah dicerna, maka di dalam organ ini jelas tidak ada makanan dan hanya tersisa udara.

Perut dan usus yang terus bergerak, membuat udara yang ada akan berpusar-pusar kesana dan kemari. Dan membuat bunyi di dalam perut ketika anda sedang lapar mahupun ketika anda tidak lapar.


sumber: www.blogapaaja.com


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.