Skip to main content

Lokasi Terbaru Taman Tergantung Babylon Ditemui di Nimiwe, Iraq??





Setelah melakukan kajian selama berabad-abad, para sejarawan dan ahli arkeologi mungkin telah melupakan tentang misteri taman yang satu ini. Tetapi secara mengejut, baru-baru ini misteri taman tergantung Babylon kembali diperkatakan.


Seorang sejarawan terkemuka Oxford mengatakan bahawa taman tergantung dongeng itu yang merupakan salah satu dari 7 keajaiban kuno, tidak dibangunkan di Hillah oleh Raja Nebukadnezar dan bahkan taman ini tidak berada di Babel, Iraq, seperti pendapat kebanyakan pakar sejarah.

Dr Stephany Dalley dari University Oriental Institute Oxford mengatakan bahawataman tergantung dongeng ini berada 300 km utara Nimiwe, saingan Babel oleh penguasa Sanherib Asyur.


Dia pertama kali mengajukan usulan tersebut pada tahun 1992 dan telah menghabiskan 20 tahun mengkaji misteri ini, lapor The Independent. Terdapat empat komponen kunci dari teori Dr Dalley, yang akan dihuraikan dalam buku yang akan diterbitkan tidak lama lagi.

Ketika beliau mempelajari deskripsi sejarahnya, Dr Dalley menemui satu relief abad kesembilan belas dari istana Sanherib di Niniwe menunjukkan pohon yang tumbuh di barisan tiang beratap persis seperti yang dijelaskan oleh pendapat awal.

Kedua, Niniwe, ibukota Asyur, dikenali sebagai 'New Babel' ketika Asyur menakluk Babel pada tahun 689 SM, pada kenyataannya sejumlah tempat di kawasan tersebut dikenali dengan nama 'Babel'.

Dia juga menemui gerbang Niniwe diberi nama untuk mereka secara tradisional kemudian digunakan untuk gerbang kota Babel setelah misi penaklukkan mereka berjaya.

Ketiga, penilaian geografi menemui tanah datar di sekitar Babel yang secara teorinya adalah mustahil  untuk mengalirkan air ke Taman Tergantung itu.

Akhirnya dia percaya bahawa deskripsi klasik asli dari Hanging Gardens yang ditulis oleh sejarawan yang benar-benar mengunjungi wilayah Nineveh, termasuk  dari Alexander The Great yang tenteranya berkhemah di kota berdekatan pada 331BC, dekat dengan salah satu saluran air besar. Dr Dalley sekarang percaya untuk lokasi sebenarnya Taman Tergantung itu.

Dia berkata "Ini dilakukan selama bertahun-tahun untuk menemui bukti bagi menunjukkan bahawa taman beserta sistem yang terkait didalamnya dari saluran air, terusan ternyata dibangun oleh Sanherib di Niniwe, bukan Nebukadnezar di Babel.

"Ini adalah untuk pertama kalinya bukti dapat ditunjukkan dengan jelas bahawa Taman Tergantung ini benar-benar wujud."


Misteri Taman Tergantung Babilon

Taman Tergantung Babilon adalah salah satu dari 7 Keajaiban Dunia Kuno dan satu-satunya mungkin legenda sebenar yang masih wujud.

Penemu pertama menyatakan taman ini dibangunkan di kota kuno Babel, dekat Hillah, wilayah Babil, di Iraq.

Taman ini dikaitkan dengan Neo-Babel, Raja Nebukadnezar II yang memerintah antara 605 dan 562 SM. Dikatakan bahawa sang Raja membangunkan taman ini untuk mengenbirakan isterinya Amytis. Taman itu dikatakan dipenuhi dengan pohon pinus dan tanaman tanah serta saluran air.



Tidak diketahui apa yang terjadi pada Taman Tergantung tersebut. Beberapa teori menyebutkan kebun itu diratakan oleh gempa bumi yang dasyat.

Taman Tergantung Babilon didokumentasikan oleh para penulis Yunani dan Romawi kuno, termasuk Strabo, Diodorus Siculus dan Quintus Curtius Rufus.

Josephus sejarawan Rom-Yahudi menggambarkannya "Di istana ini, dia (Nebukadnezar) mendirikan bangunan yang sangat tinggi, didukung oleh asas batu dan dengan menanam apa yang disebut syurga pensile dan mengisi dengan pelbagai jenis tumbuhan.

Namun tidak ada bukti arkeologi definitif mengenai kewujudan taman ini yang dapat ditemui.


sumber: memobee

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.