Sunday, May 5, 2013

Fakta-Fakta Menarik Seputar Payudara Wanita






Payudara adalah kawasan sensitif wanita yang kerap menjadi daya tarikan tersendiri. Kebanyakan lelaki melirik bahagian tubuh ini dalam menilai keseksian wanita. Begitu pula buat wanita, keindahan payudara menjadi kebanggaan wanita untuk membahagiakan pasangannya sekaligus memperbaiki penampilan. Di kawasan ini pula, sesosok bayi yang baru lahir mendapatkan tenaga untuk kehidupannya.



Di sebalik semua ini, terdapat beberapa fakta menarik berkaitan bahagian tubuh ini:

  • Payudara kiri biasanya berukuran lebih besar. Meskipun mungkin terlihat simetri, tetapi kebanyakan ukuran payudara kiri lebih besar dari yang kanan jika dilihat dengan teliti. Begitu pula, kadang kala kedudukan puting juga tidak benar-benar simetri.

  • Seiap wanita mempunyai rambut puting. Secara purata terdapat sekitar 2-15 alur lurus tumbuhnya rambut di puting.

  • Berat payudara secara purata 0.5 kilogram. Kandungan lemak setiap payudara mencapai sehingga 4-5 peratus dari lemak tubuh. Semakin tua, biasanya payudara semakin berat.

  • Ketika terangsang, payudara akan membesar. Ini juga berlaku untuk puting yang ikut menegang.

  • Terdapat lebih dari 2 juta wanita yang memakai implan payudara. Usia rata-rata wanita yang menambah implan pada payudaranya adalah 34 tahun.

  • Payudara akan memantul ketika melakukan aktiviti fizikal seperti berjogging, berjalan, dan aerobik. Usahakan selalu memakai bra. Tanpa bra dan melakukan aktiviti seperti itu secara rutin, boleh mendatangkan nyeri dan membuatkan payudara kendor. Bra yang tepat akan memberikan perlindungan keseihatan bagi payudara. 
 
  • Posisi tidur yang salah boleh membuat bentuk payudara tidak teratur atau kendor. Posisi yang baik adalah mengiring ke salah satu sisi dan memberikan anjalan di bawah payudara agar tetap dalam posisi baik.

 sumber: http://kabar-asyik.blogspot.com



Entri-Entri Berkaitan.....

4 comments:

Related Posts with Thumbnails