Sunday, December 23, 2012

Tahukah Anda Jam Apakah Paling Tepat di Dunia?





Tahukah anda, jam paling tepat di dunia adalah jam atom. Jam atom dapat berdetaik lebih dari sembilan juta kali per sedetik.


Jam atom adalah jam yang mempunyai waktu paling tepat dan standard frekuensi khas, yang digunakan sebagai standard utama untuk pembahagian waktu antarabangsa , juga untuk mengawal frekuensi gelombang siaran televisyen, dan sistem satelit navigasi global seperti GPS.

Prinsip operasi jam atom tidak didasarkan pada elemen fizik nuklear, tetapi lebih kepada fizik atom dan menggunakan signal microwave di mana elektron dalam atom memancar ketika mereka mengubah tahap tenaga. 


Ketepatan jam atom bergantung kepada fakta di mana suhu sampel atom-atom 'kurang panas' bergerak jauh lebih lambat, serta memiliki tahap erlanggaran yang kurang-dan pada jalur frekuensi dan intrinsik dari transisi elektronik. Frekuensi yang lebih tinggi dan garis sempit meningkatkan ketepatan.


Malangnya, jam atom adalah terlalu tepat. Ia adalah lebih tepat daripada Bumi sendiri kerana putaran Bumi tidak sempurna. Dan sistem penyimpanan masa kita pada hari ini adalah berdasarkan putaran tahunan Bumi mengelilingi matahari, jadi ini adalah mengapa setiap empat tahun kita mempunyai "hari lompat" pada bulan Februari, kerana kita akan mempunyai minggu ini pada 29 Februari.

Oleh itu, dari semasa ke semasa, pelarasan positif atau negatif satu saat adalah perlu untuk skala masa bagi menjadikan jam atom selaras dengan realiti. Ini pelarasan kedua telah dinamakan "leap second" kerana ia menghidangkan fungsi yang sama seperti hari lompat.


source: http://curitibainenglish.com.br



Entri-Entri Berkaitan.....

3 comments:

Related Posts with Thumbnails