Skip to main content

Pesona Keindahan Air Pancut Bernilai RM 654 Juta di Dubai





Fountain Dubai yang terletak di tasik kecil berhadapan dengan bangunan tertinggi di dunia, Burj Khalifa di Dubai, mencatatkan rekod sebagai sistem koreografi air pancut terindah di dunia.


Info Ringkas:
  • Kompleks modern ini direka oleh WET Design yang berpusat di California. Syarikat ini juga adalah syarikat yang bertanggungjawab membuat sistem air pancut terkenal di Hotel Bellagio, Las Vegas.
  • Air pancut di Burj Khalifa ini diterangi  oleh 6600 lampu dan 25 projektor warna. Pancuran setinggi 73 meter air dilontarkan ke udara dan bergerak mengikut tempo muzik yang dipasang. 
  • Pembangunannya memakan belanjaa US$ 218 juta (RM 654 juta). Wow!

Lagi gambar-gambar menarik:








sumber: www.memobee.com



Comments

  1. dh tgk...mmg power...klh truk klcc pnye

    ReplyDelete
  2. tak mau kalah dengan singapura tuh

    ReplyDelete
  3. dubai memang indah tapi di balik itu kini dubai telah jadi singgahan turis asing yang berjemur di pantainya...

    ReplyDelete
  4. memang sangatlah indah sekali air mancurnya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.