Skip to main content

Laluan Jejantas Pejalan Kaki Yang Unik di Shanghai,China!





Di China, terdapat jejambat laluan pejalan kaki yang amat menarik yang dianggap unik dan hanya satu-satunya di dunia ini..Nak tahu sebab apa? Cekidout...


Info Ringkas:

  • Jejambat laluan pejalan kaki yang berbentuk bulatan ini telah dibina di kawasan bandar yang sibuk dengan urusan perniagaan iaitu di Pudong, Shanghai China pada tahun 2010.
  • Ia terletak betul-betul di bulatan utama (roundabout) di Pudong yang merupakan pertembungan antara lima persimpangan.
  • Matlamat utamanya adalah untuk mengasingkan aliran trafik dengan pejalan kaki dan mengelakkan kesesakkan lalu lintas yang teruk. 
  • Jejambat ini mempunyai lebar berukuran 7 meter dan ia juga tersedia dengan eskalator dan lif. 


Lagi gambar-gambar menarik:










sumber: http://alittlebitgreen.com


Comments

  1. Di bandar bangkok pun ada...

    ReplyDelete
  2. kalau la Malaysia boleh buat camni...jejantas dengan escalator dpt kurangkan accident..

    ReplyDelete
  3. kann.....? Mampu buat camni. Tp nak bela nasib pnduduk miskin x mampu!

    ReplyDelete
  4. wah keren banget.
    seandainya d indonesia ada yang seperti itu.

    ReplyDelete
  5. wah keren banget,
    kapan ya di indonesia ada yang begituan.?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.