Skip to main content

10 Fakta Tentang Wanita di Malaysia







1. Purata jangka hayat wanita adalah 4 hingga 5 tahun lebih lama dari lelaki. Secara puratanya mereka akan menghabiskan 1/3 daripada hayat mereka bersendirian iaitu tidak berkahwin (anak dara tua) atau menjadi janda (bercerai atau pun kematian suami)

2. Hampir 85% orang tua adalah wanita

3. 80% penghuni rumah kebajikan/penjagaan orang tua adalah wanita

4. 60% wanita tidak mempunyai pencen

5. Wanita masih lagi memperolehi pendapatan 20% hingga 40% kurang dari lelaki walaupun mempunyai taraf pekerjaan yang sama

6. Di antara wanita berumur 35 hingga 55 tahun, kira-kira hampir 2/3 akan menjadi miskin ketika mencapai umur 70 tahun

7. Dalam satu kajian, 18% wanita  tidak menyimpan untuk persaraan dan hanya bergantung kepada pendapatan suami

8. 20% dari wanita tidak pernah berkahwin.

9. 61% wanita yang sudah berkahwin membawa pulang gaji

10. 2 daripada 5 orang wanita berkahwin adalah suri rumah tangga sepenuh masa


 sumber: http://mforum.cari.com.my

Comments

  1. huuu..mcm tu sekali fakta dia . hope wanita kat negara kita maju dan berdedikasi selalu.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.