Skip to main content

Tahukah Anda Pohon Apakah Ini Yang Menjadi Saksi Cinta Rasulullah?






Inilah pohon yang memahami cinta buat Nabi  Muhammad S.A.W. Pohon yang diberkati.



Sedikit sejarah mengenainya:
  • Ketika Rasulullah صلى الله عليه وسلم keluar ke Syam bersama Maisarah -pekerja Sayyidatuna Khadijah ra- untuk berniaga, Baginda صلى الله عليه وسلم pernah berteduh di bawah pohon ini sebelum sampai ke sana.
  • Semasa Baginda صلى الله عليه وسلم berteduh di bawahnya, dahan dan ranting-ranting pohon ini bergerak menaungi Baginda صلى الله عليه وسلم daripada cahaya matahari.
  • Seorang paderi Kristian yang melihat kejadian ini datang bertemu Maisarah menunjukkan kepadanya pohon tempat teduhan Rasulullah صلى الله عليه وسلم itu dengan berkata: "Hanya seorang Nabi sahaja yang berteduh di bawah pohon ini."





Lihatlah sampai hari ini ia tetap subur walaupun berada di tengah² padang pasir yang kering kontang. Tiada tumbuhan hidup sepertinya. Allah menghidupkannya dengan kehendak-Nya jua, Allahu Allah.

Dan di dalam foto di atas juga, Habib Umar Benhafidz seorang daripada keturunan Rasulullah صلى الله عليه وسلم menziarahi pohon di mana Datuknya -Rasulullah صلى الله عليه وسلم- pernah berada di situ.



p/s: dah try godek-godek, tapi tak dapat cari nama pokok ini..ada sesiapa yang tahu?

Sedikit info yang Encik Billy dapat, pokok ini kini berada di Jordan (Negeri Syam adalah Jordan kini), berada di sebuah padang pasir berdekatan Gunung Sinai.

sumber: fattabiounimalaysia

Comments

  1. excited baca post ni. sbb x penah tau. thank you! :D

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..saya bersyukur telah dapat ke sini dan melihat, memegang, memanjat dan mengucup pohon inii pada bulan mac yang lalu..nama pokoknya Atlantic Pistachio..

    ReplyDelete
  3. uwahhhh sayangnye pokok ni!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.