Skip to main content

Keindahan Istana Potala di Tanah Tinggi Tibet






 Terletak di tanah tinggi Tibet, istana ini menjadi saksi keampuhan institusi monarki Tibet.


Info Ringkas:
  • Istana Potala terletak di kota Lhasa, Tibet. Nama Potala diambil dari gunung Potalaka dan merupakan tempat kediaman Dalai Lama (Pemimpin spiritual tertinggi di Tibet) hingga Dalai Lama ke 14 yang dilarikan ke Dharamsala, India setelah diserang oleh China pada tahun 1959. 
  • Istana Potala merupakan simbol Buddhisme Tibet yang dibangunkan di Gunung Merah pada ketinggian 3700 meter.
  • Lozang Gyatso, Dalai Lama ke-5 memulakan pembangunan Istana Potala pada tahun 1645 setelah salah satu penasihatnya, Kochong Chophel menunjukkan lokasi tersebut sesuai untuk dijadikan pusat pemerintahan, terletak di antara biara Drepung dan Sera serta kota tua Lhasa.
  • Istana Potala sekarang berfungsi sebagai muzium dan diakui sebagai  Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 1994.











sumber: http://www.mobgenic.com

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.