Skip to main content

Foto Kota Makkah dan Ibadah Haji 100 Tahun Lalu





Menyambut Hari Raya Idul Adha dan ibadah korban, tidak lepas dari ibadah rutin tahunan umat islam iaitu menjalankan rukun islam yang ke-5 iaitu ibadah haji. Pada zaman kini, menjalankan ibadah haji tidaklah terlalu susah kerana banyak perkara telah dipermudahkan dan dimodenkan. Kota Mekah sendiri telah berevolusi menjadi sebuah bandaraya moden pada masa kini.

Post kali ini akan membawa anda melihat keadaan kota Mekah serta gambar tempat-tempat yang digunakan dalam melakukan ibadah haji kira-kira 100 tahun yang lalu, ternyata sangat berbeza berbanding sekarang yang serba-serbi moden.












p/s: ingin menjadi pakar facebook? ketahuinya di sini 


sumber: google image


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.