Skip to main content

Kesan Buruk Menggunakan Laptop Tanpa Bateri






Kebanyakan orang bersetuju bahawa menggunakan laptop sambil menge'charge' bateri akan membuatkan jangka hayat bateri menjadi pendek dan lama kelamaan akan merosakkan bateri. Tetapi segelintir pakar mengatakan bahawa menggunakan laptop secara langsung tanpa menggunakan bateri sebaliknya berpotensi merosakkan komponen-komponen tertentu di dalam laptop.


Sebenarnya kedua-dua pendapat ini tidak salah, tetapi perlu diketahui bahawa menggunakan laptop tanpa menggunakan bateri yang dihubungkan terus ke soket elektrik adalah lebih teruk kesannya.

Hal ini kerana arus elektrik akan lansung menuju ke hardware tanpa melakukan penyesuaian tenaga, sehingga hardware menerima tegangan elektrik yang berlebihan dan mempercepat kerosakan. Selain menyimpan daya, bateri juga menyesuaikan arus yang masuk ke komponen-komponen laptop agar tidak terlalu tinggi.

Selain itu, jika terjadi litar pintas dan arus elektrik yang tidak stabil, ia tentunya sangat membahayakan motherboard dan hardisk. Adalah lebih baik bateri laptop yang mengalami kerosakan daripada motherboard ataupun hardisk yang harganya lebih mahal di bandingkan dengan bateri yang secara puratanya mampu bertahan antara 2-3 tahun.

sumber: www.kaskus.co.id

Comments

  1. serius? wuwu~ kena tukar style balik ni

    ReplyDelete
  2. lohh..tq.bgus info ni.dulu ingat kalau tak pkai bateri dlm laptop lagi teruk..

    ReplyDelete
  3. tapi..bukan ke..laptop ada AC to DC converter..di mana output dah ditukar dari 240 V AC kepada 15~19 V DC... rasanya takde masalah kerana rectifier dalam adapter tu dah convert kepada supply yg sesuai utk electronic device...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. voltage stabilizer terbukti berkesan lihat bukti testimonia pengguna di
    www.jimatminyakfps.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. yup setuju dengan (Anonymous August 2, 2012 9:58 AM) .laktop kan dah ade adapter ,untuk kawal arus .jadi voltan arus yang masuk ke laktop adalah sekata dan dikawal .mintak admin dan pembaca kaji semula info ni ,jangan terus buat pegangan :) .

    ReplyDelete
  7. memandai je...voltage regulator kn da ad kt adpter...

    ReplyDelete
  8. It's a pity you don't haѵe a donаtе button!
    I'd certainly donate to this fantastic blog! I guess for now i'll ѕettle for bookmarking
    and аԁding your RSS feed tο my Google account.
    І loοk forωаrd to freѕh updates and will ѕhаге this sitе with my Facebooκ grοup.
    Chat soon!

    Αlѕo vіѕit my weblog - walmart garden centers

    ReplyDelete
  9. Kalo macam 2 pakai desktop lg cepat rosak... sbb xde bateri... ape la.... info yg x betul...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.