Skip to main content

Cool, Kaligrafi Cahaya





Julien Breton a.k.a Kaalam, seorang artis kaligrafi dari Perancis bereksperimen dengan cahaya dan teknik fotografi menghasilkan karya indah: kaligrafi cahaya.
 

Dalam teknik fotografi, dikenali dengan istilah long exposure technique atau pemotretan memanfaatkan panjang cahaya. Contoh mudahnya: ketika waktu Maghrib, cuba rakam dengan kamera handphone suasana lalu-lintas kenderaan di jalan raya. Hasil akan akan memperlihatkan lampu semua kendaraan menjadi garis panjang.

Dengan kamera SLR/DSLR, panjang cahaya itu dapat diatur dengan memainkan diafraghma (f) dan speed. Semakin lambat speed, semakin panjang pula lukisan cahaya yang dihasilkan.

Dengan cara itulah Kaalam membuat lukisan kaligrafi cahaya ini. Beberapa fotonya menahan tombol rana hingga 10 minit agar cahaya dapat meliuk-liuk membentuk kaligrafi.

Kaalam belajar kaligrafi sejak berusia 7 tahun dan tertarik dengan kaligrafi Arab. Lalu mencipta sejenis huruf (font/typho) latin dengan gaya kaligrafi Arab.






sumber: http://www.uf1.info


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.

1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.


Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktoryang agakdominandalam menentukan saizzakarnormaladalah faktorgenetik.Ini adalah satu faktorpentingyang mestiberbeza dari setiapbangsa,keturunan,dan negarasecara keseluruhannya.

Cara Membuat Simbol dan Emoticon Menggunakan Keyboard

Jika anda seorang keyboard warrior, ini ada beberapa trick menarik untuk memantapkan skill anda:

Cara-caranya: Find Alt code.