Skip to main content

Lebuh Raya Tembus Bangunan di Jepun






“Gate Tower Building”, sebuah bangunan 16 tingkat di Osaka, Jepun ini aadalah antara bangunan paling unik di dunia kerana terdapat sebatang jalan raya bertol yang menembusinya, tepat diantara tingkat 5 hingga 7. 


Jalan tol yang menembusinya merupakan jaringan jalan tol sepanjang 293.3 km. Jalan tol ini adalah sebahagian dari “Hanshin Expressway”, jaringan jalan tol yang menghubungkan Osaka, Kobe dan Kyoto. Uniknya lagi, penyelenggara jalan tol tersebut merupakan penyewa tetap pada tingkat ke 5 hingga 7 di gedung ini.

Pada tahun 1983, pembangunan bangunan baru di kawasan ini dihentikan oleh pihak berkuasa tempatan, setelah rancangan pembangunan jalan tol yang kebetulan melalui kawasan bangunan ini dimuktamadkan. Namun, pemilik gedung ini menolak untuk menyerah,dan tidak mahu memindahkan bangunan tersebut ke tempat lain. Setelah berunding dengan penyelenggara jalan tol selama 5 tahun, muncullah solusi ini.


Pemilik bangunan menggunakan tiang penyangga ganda untuk melindungi bangunan tersebut dari getaran, dan juga struktur melingkar di sekeliling bahagian yang digunakan untuk ditembusi jalan tol. Bangunan ini selesai dibangunkan pada tahun 1992.



sumber: http://www.exelroze.info

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.

Hukum Memakan Strepsils Yang Mengandungi Alkohol

Encik Billy terkejut la jugak bila adik en Billy kata haram memakan Strepsils sebab ada alkohol. Dia kata lebih baik makan Fisherman's Friend sebab takde alkohol. En Billy terkejut dan tak percaya. Biar betul? Ya, memang betul! Kalau tengok label kat belakang pek tu memang ada tertulis perkataan alcohol.  So, Encik Billy pun puaslah menjelajah mencari bukti bendahalah Strepsils ni haram dimakan. Dan rumusannya, Strepsils ni hukumnya HARUS dimakan dan tidak berdosa. Sila baca lanjutan artikel ini di bawah jika ingin tahu dengan lebih lanjut.