Skip to main content

Air Terjun Berdarah






Fenomena alam berupa sebuah sumber air berwarna merah yang mengalir pada sebuah air terjun terjadi di sebuah Gletser di Antartika iaitu di lembah Mc Murdo wilayah kutub selatan. 


Setelah diselidiki, ternyata warna merah itu berasal dari kumpulan mikrob seni kuno yang sudah terkurung kira-kira 2 juta tahun yang lalu di Gletser Taylor, dan mikrob tersebut terisolasi di sana di bawah lapisan ais yang sangat tebal secara semulajadi.


Ia membiak secara bersendirian di mana ia hidup tanpa cahaya, tanpa haba dan oksigen, dan di sana mereka terperangkap pada suatu keadaan dengan sumber makanan yang sangat tinggi dan kaya akan zat besi sehingga memberikan warna yang merah sama dengan zat besi dalam darah.  

 Air terjun ini terjadi kerana adanya sebuah celah dari glasier tersebut yang memungkinkan air subglacial tersebut keluar, membentuk air terjun tanpa mencemari ekosistem di dalamnya.
 


sumber: http://googrape.blogspot.com

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.

1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.


Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktoryang agakdominandalam menentukan saizzakarnormaladalah faktorgenetik.Ini adalah satu faktorpentingyang mestiberbeza dari setiapbangsa,keturunan,dan negarasecara keseluruhannya.

Cara Membuat Simbol dan Emoticon Menggunakan Keyboard

Jika anda seorang keyboard warrior, ini ada beberapa trick menarik untuk memantapkan skill anda:

Cara-caranya: Find Alt code.