Saturday, April 14, 2012

Pesawat Peribadi Milik Orang-Orang Kaya di Dunia






1. Donald Trump (Boeing 727-23)

Pada awalnya diuruskan oleh American Airlines,jet vintage 1968 ini diubahsuai dengan kerusi kulit pucat dan berlapis emas, dihiasi lukisan minyak, dan lampu kristal Waterford. Logo TRUMP di badan pesawat mempunyai panjang 30 kaki, tinggi 4 kaki , dan dibuat dari emas 23 karat.
 



2. Roman Abramovich (Boeing 767-33A)

Siapa yang tak kenal dengan pemilik pasukan Chelsea ini ? Pesawat 767 ini mungkin kelihatan biasa di luar, tetapi interior nya dilengkapi dengan gajet canggih dan dihiasi dengan emas. Pesawat ini sering kelihatan di Lapangan Terbang Luton sekitar 40 km di utara London, di mana Abramovich menghabiskan sebagian besar waktunya.




3. Sultan of Brunei (Boeing 747-430)

Pesawat ini dikatakan dibeli dengan harga paling kurang $ 100 juta dan itu belum lagi termasuk dengan hiasan dalaman khusus antaranya wastafel dari emas tulen dan kristal Lalique dengan biaya tambahan sekitar $ 120 juta. Baginda turut memiliki beberapa pesawat peribadi lain, tetapi pesawat ini adalah yang terbesar.





4. Jimmy Buffett (Grumman HU-16 Albatross)

Ini adalah pesawat amfibia Grumman HU-16 Albatross yang dimiliki oleh penyanyi dan penulis lagu, Jimmy Buffett. Pesawat ini diberi nama The Hemisphere Dance . Pada tahun 1996, pesawat itu ditembak di Jamaica oleh polis negara itu kerana dicurigai pesawat itu membawa dadah.




4. Mark Cuban (767-277)

Jutawan Mark Cuban, pemilik pasukan bola keranjang NBA Dallas Mavericks, di dalam pesawat 767 ini dikatakan telah dipasang dengan kerusi khas yang cukup besar untuk menampung pasukan, dan pemain tinggi.





5. Elvis Presley and his Convair 880

Penyanyi terkenal ini juga mempunyai pesawat peribadinya sendiri, iaitu pesawat Cenvair 880. Convair telah diubahsuai dengan hanya memiliki 28 kerusi bukan 110 kerusi seperti biasa. Ekor pesawat ini dicat dengan logo TCB, yang merupakan singkatan dari Taking Care Business





6. Bill Gates (Bombardier BD-700 Global Express)

Dimiliki oleh Challenger Administration LLC atas nama Bill Gatesâ, jet ini boleh membawa muatan 8 orang. Berkeupayaan untuk terbang pada ketinggian 51000 kaki untuk jarak 6500 mil, jarak yang memungkinkan pesawat ini terbang tanpa henti antara Tokyo-New York atau Los Angeles-Moscow.





7. John Travolta

Bukan sekadar memiliki pesawat peribadi, malah turut memiliki garaj pesawatnya yang tersendiri.

 sumber: http://unikboss.blogspot.com

Entri-Entri Berkaitan.....

2 comments:

  1. Orang Malaysia xade Jet peribadi ke.. hee

    ReplyDelete
  2. Orang Malaysia tak perlu semua tu, sebab orang Malaysia ni adalah orang yang paling tinggi nilai kemanusiaannya. Mereka lebih suka bersedekah kepada yang memerlukan dari membazir.

    *Kenapa orang Malaysia suka mengutuk negara dan bangsa sendiri? Tidak mengenal erti bersyukur dan suka mengkomen dalam segala hal? Pelik betul.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails