Saturday, March 31, 2012

Perbandingan Harga Minyak Termahal dan Termurah di Seluruh Dunia

 
 
 
 
 
Inilah senarai harga petrol di negara-negara di dunia. Data ini terbahagi kepada 2 bahagian: 25 harga termurah dan 25 harga termahal.


Untuk data selengkapnya, boleh klik di petrol-prices/

Perhatian: data dibawah ini disusun berdasarkan mata wang euro. Jadi anda harus congak sendiri untuk tukar kepada nilai Ringgit. (1 euro = 4.091 ringgit Malaysia). Lagi satu, tidak semua negara menggunakan standard petrol yang sama e.g Malaysia paling murah RON 95 manakala di Brunei RON 97.

Sebagai contoh:

Malaysia, berada di urutan ke 12
Dengan harga petrol 52, bererti : 0.52 sen euro (bererti tambahkan titik perpuluhan di depan)
Darabkan dengan nilai tukaran ke RM hasilnya: RM 2.12

Sedikit meleset dari harga RON 95 di Malaysia (RM 1.90), namun tetap tidak terlalu tersasar.


Lengkapnya, lihat data di bawah ini:

Senarai 25 Harga Petrol Termurah di Dunia
  

Senarai 25 Harga Petrol Termahal di Dunia


Walaupun harga minyak dunia naik ke paras tertinggi pada Mac 2012 baru-baru ini, berita baik adalah harga minyak di Malaysia tidak akan dinaikkan, kekal pada paras RM 1.90 untuk RON 95. 


Perhatikan situasi di bawah ini:

 MARAH... Kenaikan harga minyak menyebabkan rasa kurang senang rakyat sehingga tercetusnya tunjuk perasaan. Di Jakarta, Indonesia penunjuk perasaan melakukan demonstrasi dan meruntuhkan pagar Parlimen negara itu sebagai tanda protes mengenai cadangan menaikkan harga minyak sebanyak Rp1,500 (55 sen) mulai bulan depan. 

 Begitu tingginya harga petrol di Denmark, rakyat di sana lebih memilih transportasi dengan berbasikal. Sangat jarang antara mereka yang mempunyai "cita-cita" mempunyai kenderaan sendiri. Positifnya, tubuh lebih sihat dan tahap pencemaran di Denmark adalah cukup rendah.


So, sebagai rakyat Malaysia, haruslah kita bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang :)

Sumber: http://www.mytravelcost.com,http://en.wikipedia.org/,http://www.semarang.nl/

Entri-Entri Berkaitan.....

19 comments:

  1. yup! mesti kena bersyukur..jgn asyik nk komplen itu ini je..

    ReplyDelete
  2. yg penting bulan lagi besar drp dacing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, dan dacing boleh timbang tu bulan. :-)

      Delete
  3. PRU dah nak dekat.. mmg la masih maintain harga...

    BEEEND kalau menang PRU esok ni die naikkan la harge...

    Commonsense la bro...

    ReplyDelete
  4. Pakatan rakyat apapun x boleh

    ReplyDelete
  5. Pakatan rakyat apapun x boleh

    ReplyDelete
  6. tiada jaminan pun jika pilih PR!

    ReplyDelete
  7. oleh kerana pembangkang kuat pemerintah malaysia tidak berani menaikan harga minyak sewenangnya2,oleh sebab itulah pentingnya ada kuasa pengimbang dari pehak pembangkang yg kuat untok memastikan segala tindakan kerajaan dapat diawasi dengan kuasa pengimbang itu yakni pehak pembangkang dengan itu rakyat akan mendapat menafaat seperti pemberian BR1M 1&2.

    ReplyDelete
  8. jangan nk compair ngn denmark.negara die org sejuk n udara bersih blh lh naik basikal berkilo kilo.negara kita panas kayuh basikal ko gile ke berbasikal 1 kilometer blh pensan tau belum sampai tempat keje dh pensan.lagi npn negara denmark bkn negara pengeluar minyak la.

    ReplyDelete
  9. Malaysia paling murah Ron95?? ada salah info ke?

    Harga minyak di brunei,
    Ron97 0.53 Brunei Dollar = 1.29550 Malaysia Ringgit
    Ron95 0.36 Brunei Dollar = 0.87996 Malaysia Ringgit
    Diesel 0.31 Brunei Dollar = 0.75775 Malaysia Ringgit

    Bukan sngaja nak bandingkan, cuma harap info yang diberikan tak salah.

    ReplyDelete
  10. sekarang dah naik...terima kasih PM..saya sangat bersyukur...

    ReplyDelete
  11. Harga minyak dijangka akan naik lagi. Sebab banyak penyeludupan ke negara jiran. Syabas! Jika harga minyak naik lagi. Ini adalah usaha kerajaan untuk menghapuskan penyeludupan. Hidup Barisan! BN tidak akan kalah (Endless Possibilities) dan tetap memerintah walaupun pun seribu dan sejuta tahun lagi. Percayalah pembangkang (khasnya PR) tidak akan menang walau dengan cara apa sekalipun untuk meraih undi terbanyak dalam pilihan raya. Tidak percaya kita tengok saja nanti PRU14, 15 dan selanjutnya, BN akan tetap menerajui tampuk pemerintahan.

    ReplyDelete
  12. Terima kasih banyak atas infonya gan.
    Lumayan nambah elmu.

    Parfum Original :
    Minyak termahal di dunia.


    ----------------

    ReplyDelete
  13. mudah2an diperbanyak minyak bumi di muka bumi ini biar murah

    ReplyDelete
  14. Terima kasih infonya gan.
    Lumayan buat nambah wawasan.

    Gema Parfum
    Parfum Termahal di Dunia.

    ----------

    ReplyDelete
  15. harus kembali ke zaman batukah,biar aman dunia ini

    ReplyDelete
  16. Terima kasih naik kan minyak i love you bn

    ReplyDelete
  17. Hahaha...lawak tol cita ni..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails