Tuesday, November 15, 2011

(GAMBAR) Melawat Sekitar Istana Negara Baru Yang Serba Mewah





Wow, terkesima seketika Encik Billy melihat 'kemegahan' dan 'kecantikan' Istana Negara baru yang dibina dengan kos keseluruhan RM 811 juta ini. Sekali tengok...perghh!, dah macam hotel 7 bintang Burj al-Arab yang dekat Dubai tu...

Sama ada ianya satu keperluan, atau pembaziran, korang nilailah sendiri...di bawah ini sekitar 40 keping gambar Istana Negara yang baru...


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Istana Negara baru yang dibina dengan ciri-ciri binaan Islam dan tradisional Melayu terletak di kawasan seluas 96.52 hektar dan akan menjadi lokasi pertabalan Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 Disember ini.

Selamat Bersemayam Tuanku!!

sumber gambar: sumber1, sumber2, sumber3



Entri-Entri Berkaitan.....

59 comments:

  1. Mewah... Ade hantu tak nanti??huhu, besar2 mcm ne ade ke penghuninya nanti??

    ReplyDelete
  2. masyaAllah, tabarakallah!!! kan bagus kalau duit tu digunakan utk kebajikan rakyat...di msia ni msih ramai lg yg krg bernasib baik

    ReplyDelete
  3. menepati ciri-ciri negara dunia ketiga, pemimpin goyang kaki berjoli dengan harta negara, rakyat berebut-rebut bekerja setengah mati kutip sisa-sisa.

    dari kamunting.

    ReplyDelete
  4. fuck gila diorg ni, duit abis berjuta tak msok akal, perlu ke smpi 811 juta, of coz tmasok pnyelewengan.

    bole aku tny, duit sape ni ek?

    ReplyDelete
  5. anak buah saya 2 org keje istana tu...bertuah la dapat dok dalam tu....

    ReplyDelete
  6. menghabiskan duit.....ada yg tido tak lena kerana pikir esok nak makan ape...tp raja kita tido sambil berdengkur dengan perot kekenyangan...manala dia dapat semua duit tu.....kalo gadaffi mcm2 kena kata pasal kemewahan yang dia tak ada...

    ReplyDelete
  7. nama pun istana..normal la tu..

    ReplyDelete
  8. percaya pd 1 pkara, stiap mnusia dh d takdir kn rezekinya d dunia, itu rzeki sultan. ingt lh, makin bnyk harta kte kt dunia ni, mkin bnyk lh yg kte perlu jwb d masyar nati. Wallahualam. bsukur dgn apa yg kte ade

    ReplyDelete
  9. cantiknye.....wow...tande kemegahan kite ...takkan nak biar agong dok rumah buruk mcm kite.

    ReplyDelete
  10. raja goyang telur je hari2.. dapat duduk istana.
    rakyat setengah nak mampus bekerja membanting tulang bayar cukai. raja pukimak ni senang2 je bazir sampai 800juta???!!!!!! negara kita x perlukan raja, cukup hanya sekadar president. banyak negara x ada raja, ada president je. ok je..

    kalau dilihat sejarah kemerdekaan dan lain2 raja ni bukan ada apa2 sumbangan pun. haih.. kita org melayu walaupun kedatangan islam dan juga semakin moderm still lagi semangat animisma dan juga semangat orthodox dan jumud menyembah raja membuta tuli tu still lagi ada. walhal tgk raja.. diorang ada tulang, kulit sama mcm manusia lain je.. cuma diorang pandai memanipulasi manusia bodoh kebanyakan(rakyat) untuk menjadi kuli dan taksub kepada mereka membuta tuli.. fuck raja!! kes namawee.. kes lain2.. kes ekonomi melayu.. mana raja??? = fuck!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. CAKAP JE LA KO TAK PUEH HATI.. CAKAP JE LA KO TU JELES N BERANGAN NAK JADI RAJA..HAHAHAHA

      Delete
    2. xde sultan hilang lah melayu di dunia.. bercakap macam org pndai tapi bodoh..

      Delete
  11. aisyhh..membazir tahap gila gelaban....nak ckp Raja menegakkan agama Islam.....dlam kalangan raja tu sendiri ada yang minom arak....ade yg berjudi....apatah lagi kerabat-kerabat dorang..rakyat yang sakit tulang 4 kerat ni laaaa....bermati-matian mencari rezeki....aisyhhh....cukai yang tinggi patot dikenekan pada Kaum Raja-Raja ni....lau betol2 Raja ni menegakkan agama Islam...dah lame tegor Perdana Menteri tu...ni pon isteri Raja sendiri ada yang xpakai tudung....aisyhhh.....

    ReplyDelete
  12. bapak ar...sumpah x sangup klu jd cleaner kt sini...

    ReplyDelete
  13. DASAR PENDENGKI...APA KO NAK SAKIT HATI KAT REZEKI ORANG..?

    SUDAH2 LA KO DASAR PEMBANGANG..DOLO2 MASA PUTARAJAYA BARU BINA PUN KORANG CKP NK LELONG..LA NI BUKAN KA KO ORANG JUGAK BERAGAN2 NK DOK SANA..

    ReplyDelete
  14. AKU INGT KALU KAU NI ORANG MALAYSIA KENA RETI RUKUNEGARA MALAYSIA CKP..KESETIAAN PADA RAJA DAN NEGARA..

    APA KAU NI BUKAN RAKYAT MALAYSIA KA BILLY? SEMUA MEMBAZIR..DOLO MS PUTRAJAYA DIBINA PUN KATA MEMBAZIR,,NAK LELONG..

    LA NI TENGOK PEMBANGKANG BUKAN BERANGAN2 NK DOK SANA? MEMBAZIR KEPALA HOTAK HGPA!!

    ReplyDelete
  15. Ni bukan soal bangkang membangkang..
    kalau putrajaya tu mmg ok. Sebab untuk president sama mcm White House. Tetapi untuk istana ni apa function dia? Tak lebih kepada pembaziran besar-besaran. Kalau iya pun kau typikal melayu yg sejak lahir2 je jadi kuli sembah raja tapi bukan sembah tuhan oppss! Tak perlu lah nk tunjuk sifat kuli/hamba/anjing tu dekat org. Sekarang tahun 2011. Semua rakyat lebih rasional. Boleh tau mana yg bodoh(system raja yg menghabiskan berbillion2 duit tiap tahun) dan system bijak. Billion2 duit tu boleh digunakan untuk pupuskan kemiskinan di Malaysia.. FUCK RAJA!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau dah miskin sgt ke smpai nak menafikan hak org apalagi hak sultan... ni lah yg korg belajar dari pakatan rakyat.. musnahkan melayu dengan pelahan dan halus.. jadikan malaysia sebagai negara republik. lepas tu biarkan bangsa lain ambil alih malaysia?. bagus. teruskan. faedahnya nanti kami yg bukan melayu ini lah yg dapat.. terima kasih untuk usaha kalian semua.

      Delete
  16. Benar, ada 'pro & cont' nya..Tapi kena ingat, semua pun kena baham tanah juga akhirnya...kalau nak tahu, rumah Tun Mahathir di Mines Sri Kembangan hanya 1/20 je luasnya dari Istana Negara yang baru ni...hmmm.

    ReplyDelete
  17. Eh jap.. tak paham. Tun M agong ke?

    ReplyDelete
  18. Ini di namakan kedaulatan raja sudah tidak ada. Biarlah raja-raja kita nk wtpa. jgn nk tduh bkn2. maybe duit 2 dtg dr baginda pny wealth. kite xtwu.. maybe ad certain baginda pny wealth ad diperuntuk kn tuk rakyat. Kita j xtahu. Trus terang aku ckp, kalo korg nk bmbng raja wtpe. lbih baek korg bmbng Pm wtpe. Raja sbg pnasihat. da mcm xd kuase kt negeri2. PM ad kuase. So, bimbang lah mcm mne dia mahu memerintah.. aku kalo jd raja pn nk rumah2 besar. i2 bezanya rakyat ngn raja.. tp kalo mcm PM rumah besar2.. Pm dlu pn rakyat kpd raja 2..so, mne yg korg ptut kisah..lg 1,tgk mcm istana Kuala Kangsar. Ad org kecoh x?.. dlm 2 pn same cantik ngn istana ats ni. korg j xpnh tahu.

    ReplyDelete
  19. ni la yang sedang diusahakan ORANG2 TERTENTU..
    secara halus cuba mempengaruhi minda bangsa melayu membenci raja dan sultan..
    adanya raja sbb sokongan melayu..
    tapi perlu ingat !!!
    hilang raja, hilanglah melayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku setuju dengan kau.. nasib baik masih ade melayu ingatkan bangsanya..

      Delete
  20. asal la hilang raja hilang melayu pulak?bukan raja yang paling berkuasa..Allah s.w.t yang paling berkuasa..kalau macam inilah cara raja menggunakan duit rakyat, adakah mereka sebenarnya memikirkan kesusahan rakyat mereka atau kesenangan hidup mereka semata-mata?renung2kanlah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya awak tak tahu beza bangsa dan agama... belum habis study ke?

      Delete
  21. sape yg fuck raja tu mmg die org bangla agaknya. kalau org atasan tahu kau boleh dibuang negara kau tahu tak sebab menderhaka kpd raja. dasar rakyat tk pernah bersyukur. rezeki org, rezeki org la weh. asalkan ibadat ko tu ckup tuk akhirat nnt sudah. kubur masing2. tk pyahla nk kecoh sgt. da nama raja. kalau ko raja pon nak ko buat umah besa mane lak. nampak sgt ko ni otak cetek (sape yg kate fuck raje tu fuck you!)

    ReplyDelete
  22. OK LA NI.. X LA MELAMPAU SANGAT.. X KAN NK BUAT ISTANA GUNA KAYU BULOH PULAK.. MSTI MAU JAGA STANDARD MAH..

    HARAP MODERATOR TUTUP BLOG NI.

    ReplyDelete
  23. btul tu hilang kuasa raja, hilangnye pengaruh org melayu. hilang pengaruh org melayu, alamat merempatlah dibumi sendiri. kalau yg memerintah bukan org melayu, jadila kita mcm singapura. samapaikan azan pon dh x boleh dilaungkan atas alasan tolak ansur antara kaum. Semua org Islam tau raja x berkuasa. Allah Maha Berkuasa. cuma kita diberi otak utk berfikir, apa yg tersirat dengan semua yg cuba diapi-apikan nie. apa akan jd kalau org islam berpecah belah. so renung2kan la

    ReplyDelete
  24. inilah yang dikatakan Raja Berdaulat..kan Yang Dipertuan Agong tu lambang kebesaran sistem Beraja.Tak kan lah Agong nak tinggal rumah macam yang kau dudk tu.berfikirlah sebagai orang yang bertamadum.jangan hanya berfikir untuk mencari kesalahan orang lain..dulu orang putih yang datang tu kata kita tak bertanadum ..kau orang marah tapi bila kita bergerak maju kedepan rupanya ada juga rakyat malaysia (Billy) ni yang baru bangun dari tidur.atau Billy ni orang luar yang saja nak pecah belahkan rakyat malaysia ni..masih bodoh berfikir..tahniah kerajaan Malaysia hari in yang bergerak maju kedepan dan menunjukan kita telah berdiri sama tinggi dan duduk mungkin kita akan lebih tinggi dari mereka .Billy ni pun saya ingat hanya Billy jeans nyanyian mendiang Michel jackson tu..pasal tu dia bodoh..cari siapa sebenarnya dia..halau aje dia keluar dari malaysia.

    ReplyDelete
  25. TAHNIAH KERAJAAN MALAYSIA YANG MEMERINTAH PADA HARI INI..INI MERUPAKAN TANDA MERCU KEJAYAAN KITA MENDAULATKAN MALAYSIA DIMATA DUNIA...KOMEN YANG NAGATIF ITU DATANG NYA DARI MEREKA YANG BUTA ATAU TIDAK SUKA KEJAYAAN ORANG LAIN...TAHNIAH MALAYSIA

    ReplyDelete
  26. wah cantik, tp nak buat pe pulak dengan istana besar2 cam tu?

    ReplyDelete
  27. Kata bina mengikut ciri-ciri islam........tetapi kenapa tiada pon kalimah allah,muhammad dan yg lain lain...........Rsanyer membazir jer la.Islam sruh kita merendah diri kan....Tpi mcm Riak jer .............Cuba renungkan la umat islam..

    ReplyDelete
  28. rasanya tak perlu kot istana sebesar2 ni.. istana yang dulu pun cun lagi.. kalu wat bajet dalam puloh juta upgrade istana lame lagi better rase aq.. hurm.

    ReplyDelete
  29. seeloknya kita nilai la kekurangan diri sendiri drpd menilai kelebihan yg dimiliki org lain.
    bukan ape.... kurang2kan la dosa tu....
    kalau kita rasa membazir, jd dalam hidup kita ni kurang2kan lah membazir.... x yah nk beli umah besar2, x yah nk renovate besar2, walaupun mampu.... kalau kita rasa patutnye duit yg ada kene derma dan bantu org miskin, x payah mntak bantuan org, kita sendiri yg bantu org miskin..... x dapat duit, tenaga pon boleh guna.....
    yg penting peranan kita.... tu yang kene selesaikan dulu.... tentang org lain biarkanlah.... akhirat nnti semua org dapat bahagian masing2...

    ReplyDelete
  30. ada yg kata ini rezeki sultan? rezeki hasil duit rakyat dan hasil khazanah negara dibina istana berjuta ringgit..? yg merasa siapa? sultan dan kaum kerabatnya sahaja. yg melopong siapa? kami rakyat ni. kami rakyat ni yg banting tulang siang malam bantu naikkan ekonomi, bayar berbacam2 cukai dan lain2 lagi. sultan dan raja bergoyang kaki dalam istana mewah. cerdiklah sikit semua, kita contoh khalifah islam yg adil dan amanah. jika dah lgsung xde org miskin lantak kau lah nak bina istana berjuta ringgit pun. khalifah umar abdul aziz perintah sampai xde org miskin yg nak bantuan zakat. sbb beliau perintah dgn adil dan amanah.

    kenapa kita cakap ianya membazir? memang membazir sbb itu hasil duit rakyat(cukai) dan hasil khazanah negara.bukan duit mak bapak sultan atau raja. yg nak perathankan istana ni jgn jadi bodoh. kita dibawah zaman moden bukan zaman kaduk. kita dibawah sistem demokrasi raja berpelembagaan bukan sistem raja mutlak mcm brunei dan arab saudi.

    raja memang payung melayu dan islam, tapi itu bukan modal utk kebas hasil duit berjuta2 ringgit buat istana yg lgsung xda apa faedah sedangkan ramai lagi rakyat yg perlukan. INGATLAH APA FUNgSI AMANAH DAN TGGUNGJAWAB SBG KHALIFAH YG ALLAH PERINTAH. BUKAN JADI KHALIFAH UTK BERMEWAH DAN BINA ISTANA BESAR2. masih ada lagi bangsa melayu aku yg masih dungu tak nampak apa itu pembaziran dan kemewahan SEMATA NAK PERAHANKAN ISTANA BODOH NI. kesian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah nya kau tu bukan raja.. kau tu hamba abdi.. jadi terima lah.. kalau kau raja kau nak dengar orang cakap macam kau ni..? entah2 kau lagi teruk..

      Delete
  31. sapa individu yg boleh adil mcm khalifah Islam? kau?
    kalau sultan kita tukar dgn presiden, sapa agaknya org malaysia yg boleh adil dan layak tarafnye dengan khalifah Islam mcm tu?
    guan eng kot, sbb kt suratkhabar kuar dia naik flight kelas ekonomi.
    kira dasat jugak mamat kat atas ni siang malam membanting tulang naikkan ekonomi. mesti kaya gile sbb rajin. kalau x kaya mesti dungu sbb jd kuda bos dia.
    semua manusia adalah khalifah Allah. jadi masing2 jagalah amanah dan tanggungjawab yg diberikan daripada menjaga tanggungjawab org lain.

    ReplyDelete
  32. tak payahla korang nk pertikaikan istana tu besar mn ke amik duit dr mn ke...xpayah...itu kerja kerajaan yg memerintah...yg duduk nt agung n kaum kerabat dia...kt kene bersyukur kerana ada agung sebagai ketua agama Islam..korang pikirkanla klu xde agung dh lama dh malaysia ni dperintah oleh cina. tp agung ada kuasa mutlak. pikirla apa yg kt ada n dapat skrg. mn2 tpt aku tgk melayu sm melayu gaduh. tp cina pandang je dr jauh tgu bila ini melayu mau jatuh. klu dia dh dpt perintah malaysia korang pikirla apa jd ngan melayu...

    ReplyDelete
  33. Bersederhana rasanya lebih baik. Contohilah pemimpin agung sepanjang zaman, Rasulullah SAW & para sahabat yg menggalas tanggungjawab sbg pemerintah. Sama-samalah kita berdoa agar negara kita dipimpin oleh orang Islam yang mukmin. Amin.

    ReplyDelete
  34. anon november 23,2011 7:23 PM

    siapa yg pertikaikan kedudukan sultan sbg pemerintah islam atau lebih dikenali sbg ketua negara di malaysia? org hanya pertikaikan tentang pembinaan istana bernilai 8 ratus juta lebih tu samada ia sesuatu keperluan atau pun tidak?? tak payahlah tunjuk kebodohan melampau seperti kanak2 ribena yg baru kenal dunia. ciri2 pemerintah dan khalifah dah ada petunjuk oleh nabi dan para sahabat. serta telah diulaskan panjang lebar oleeh para ulama. adakah mereka tidak mahu mengambil contoh dan iktibar?

    persoalan disini, pembinaan istana tersebut keperluan atau pembaziran sedangkabn masih lagi ramai rakyat yg memerlukan?? adakah ia suatu yg berbaloi sedangkan istanma lama boleh dinaik taraf daripadfa membazir berjuta ringgit begitu? ingat harta ni mak bapak kau punya atau mak bapak sultan punya ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rm811 juta tu tak semahal gelaran sultan.. jadi layaklah seorang sultan tggl dlm istana jutaan ringgit.. takkanla nak suruh sultan diam rumah teres kot.. ketawa lah bangsa lain nanti.. melayu bukannya nak bangga dengan pencapaian orang melayu.asyik nak simpan hasrat dengki sesama melayu je..

      Delete
  35. anon 23, 2011 9:27 PM

    kenapa tak boleh pertikaikan sbb mereka menggunakan duit rakyat hasil negara? adakah tugas sbg khalifah adalah dgn bermewah2 dan membazir sedangkan masih ramai rakyat yg memerlukan? kenapa tidak diselesaikan masalh rakyat atau lebih cantik dibina segala kemudahan yg lebih utama dahulu sebelum mereka ingin bina istana mewah sbgitu? persoalan kembali semula, adakah pembinaan berjuta ringgit istana tersebut sesduatu keperluan?

    adakah title sultan sebngai ketua agama mahupun sbg payung umat islam akan terhakis dan dipandang rendah jika tidak tinggal diistana yg serba mewah? adakah nilai seseorang sultan itu hanya akan dipandang tinggi jika tinggal dibangunan istana yg serba mewah? itukah yg islam ajar? itukah contoh yg ditunjukkan oleh rasullulah saw sbg model yg terbaik utk dijadikan rujukan?

    Diriwayatkan daripada al-Mughirah bin Syu'bah katanya bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kamu menderhaka kepada ibu, menanam anak perempuan hidup-hidup, enggan memberi (menyedekahkan) miliknya tetapi meminta-minta milik orang lain dan ditegah ke atas kamu tiga perkara, iaitu mengada-adakan cerita, banyak bertanya dan membazirkan harta." (Hadis riwayat al-Bukhari).

    "Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya" (Surah al-Isra', ayat 27).


    apakah jika seseorang mengkritik dan menegur raja ,sultan atau kerajaan atas pembaziran mereka dikira kita telah menolak 100% sistem beraja atau dikira sbg penderhaka? mengapa menyempitkan minda sedangkan hadis berbunyi

    “Sesiapa diantara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran,maka hendaklah dia mengubah dengan tangan (kekuasaan),jikalau tidak berkuasa juga hendaklah dicegah dengan hatinya (membenci kemungkaran itu), dan ini adalah selemah-lemah iman”. ( Hadis Bukhari dan Muslim)

    ReplyDelete
  36. maaf kesilapan hadis. yg sebenar berbunyi:

    “Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah dengan tangannya. Maka barangsiapa tidak mampu (mengubah dengan tangannya), hendaklah ia mengubah dengan lisannya, dan barangsiapa tidak mampu (mengubah dengan lisannya), hendaklah ia mengubah dengan hatinya, tetapi yang demikian itu adalah selemah-lemah iman” (HR Muslim).


    baru je tegur kemungkaran atas pembaziran wang rakyat hanya dgn lisan(mulut) dah ramai yg menyalak.puak2 ni rasakan sultan,raja dan kerajaan tu MAKSUM agaknya sampai tak boleh ditegur dan dikritik.

    ReplyDelete
  37. @Anonymous


    memang semua manusia adalah khalifah Allah. tetapi anda paham tak maksud khalifah dari sudut pemerintah atau ketua?

    ReplyDelete
  38. hahahha..... melihat dr komen dr atas sampai bwh, satu kesimpulan yg boleh dibuat...... org melayu semakin layuuuuuuuuuuuuu........

    ReplyDelete
  39. mamat billy ni siapa ye?????
    knape dia biarkan semua org bergaduh?????
    isu sensitif yg boleh sebabkan perpecahan mcm ni semua org ada pandangan msing2. msing2 ada hujah yg betul.dr apa yg aku baca semua betul.tp apa motif mamat billy ni??????

    ReplyDelete
  40. pedulik ape dengan pemerintah sebagai khalifah. lantak dia la. kalau terangkan panjang2 pon bukan nye boleh ubah perangai pemerintah. buat ape nk ubah orang lain, sedangkan kita tahu mmg x boleh berubah pon. apa yg kita rasa x btul, kita jdkan iktibar dan peringatan dlm diri kita.
    yg penting individu sebagai khalifah. tugas kita sbg ketua keluarga, ayah, suami, saudara mara, masyarakat. dh cukup sempurna ke?

    ReplyDelete
  41. tanpa raja tanpa melayu.....maknanya selama 500 tahun melayu dijajah org putih,kemana agaknya Raja dan melayunya...baru-baru ni dah pandai merdeka sikit jadilah serupa kera mendapat bunga.

    ReplyDelete
  42. kenapa saya rasa yang info yang diberikan tidak berapa lengkap??kenapa tak terangkan camne nilai kos pembinaan seblum dan slepas mencecah sbnyk tu??ye...xsalah nak meluah kan perasaan tak puas hati dengan melihat kos yang sebegitu besar..tapi...tak patutlah admin sampi membiarkan sesama kita bertelagah...kenapa xpadam sahaja komen2 yang kesat dan menghina??tertanya2 ap niat sebenar....kenapa tiada penerangan apa function2 sebenar istana tu dan setiap bilik di sayap istana tu??kenapa bahagian yang ada ciri2 keislaman,99 nama Allah,ayat2 suci...tu tidak ditunjukkan??

    saya rasa,bagi mengGAHkan sebuah institusi yang menjadi simbol warisan Melayu, saya xde masalah dengan istana ni even saya orang miskin yang hidup merempat di negara sendiri asalkan bangsa saya yg len tidak dipijak dan dipandang tinggi oleh bangsa len. After all, it won't be milik peribadi YDPA selamanye pun.sebab ianya adalah khazanah negara. dulu...bila negara lain ada bnyk istana mewah..kita pun teringin..pastu kata..ahh..malaysia xmampu buat sume tu..tp bila dah buat..mcm ni lah..

    beginilah sifat manusia apabila tidak bersyukur dengan seadanye nikmat yang Allah dah bagi..konon bijak beragama...lalu sanggup mencaci menghina kerana kedengkian dan ketidakpuasan hati dengan kehidupan sendiri. ya..mungkin duit tu patut disalurkan pd orang2 susah...tapi rasanya...bukan langsung tak ada badan2 kebajikan dan agensi bantuan pun yang telah disediakan di setiap negeri untuk membantu kan? atau ada yg rasa kamu patut dpt walau RM1 dr RM800 juta tu?? ^^

    dan lagi...fikir2kanlah siapa MELAYU di bumi MELAYU jika tiada lagi raja yang menjadi lambang Malaysia sejak dulu lagi. bukan hanya pada apa yang nampak dimata sahaja.fikir2kanlah..dan rajin2 lah membaca.

    oh..BTW...harap info ini bukan bullshit semata dan takde kene mengena dengan politik sebab apa yang saya tahu..admin -> HATE POLITICS..m sorry..

    more info :-
    http://kakileaks.blogspot.com/2011/11/keunikan-seni-bina-istana-negara-baru.html

    http://www.istananegara.gov.my/istananegara2/index.php/laman-utama/69/209-senibina.html

    http://hazis.wordpress.com/2011/11/20/istana-negara-bahru/

    ReplyDelete
  43. sebenarnya raja hanya menerima apa yg kerajaan sekarang bagi, semua perancangan, perlantikan kontraktor dan lain2 adalah dilantik dan dipersetujui oleh kerajaan sediada.sedangkan teks ucapan raja pun disediakan oleh pihak kerajaan yg memerintah. raja sekarang hanyalah lambang utk negara sahaja atau lambang kononya melayu yg berkuasa.

    ReplyDelete
  44. admin pun tak nak padam komen-komen pembangkang atau cina yang memang tak suka raja sebab admin pun pembangkang!! Ceh!! admin sila duk afrika kalau tak suka raja kami..mulut longkang la admin ni..

    ReplyDelete
  45. Memang yang berkuasa adalah Tuhan yang mengusasi semesta alam ini, tetapi Tuhan juga lah yang memberikan kuasa pemerintahan itu kepada sesiapa yang ditakdirkan untuk memilikinya tidak mengira seseorang itu cina, india, melayu, Islam, Kristian, Buddha, Hindu malah apa agama pun.

    Sekarang ini, memang kita melihat Raja kita seperti tiada kuasa, kononnya bak kata sesetengah yang memberikan komen hanya duduk goyang kaki.

    Sebelum kita berbicara, harus kita berfikir secara rasional terlebih dahulu dan cerminkan diri kita sendiri. Adakah cukup ilmu pengetahuan di dada kita untuk berbicara tentang sesuatu hal. Menuduh , menghina dan mencerca saya percaya bukan sahaja islam malah agama lain seperti kristian, buddha, hindu dan sebagainya tidak mengajarkan langsung perilaku seperti itu.

    Mungkin ramai yang tidak tahu, YDP Agong adalah Ketua Turus Tentera (Maksudnya Ketua Tertinggi & Berkuasa bagi semua bahagian - bahagian dalam Angkatan Bersenjata)sekarang negara kita aman, wp BERSIH telah berlaku tetapi negara kita masih stabil. Andaikata berlakunya peristiwa jatuhnya sesebuah kerajaan persekutuan, parlimen tidak dapat dijalankan, maka undang - undang tentera akan dilaksanakan untuk mengawal keamanan seperti mana yang berlaku pada sesetangah negara. Pada waktu itu lah kita akan dapat melihat YDPA akan menjadi Ketua sebenar-benar ketua sehinggalah sebuah kerajaan baru dibentuk. Kenapa ada Raja, kerana Raja lah yang akan melindungi segala yang tertera dalam perlembagaan kerana andai bukan raja yang memegang pada waktu itu, pemerintahnya boleh jadi berat sebelah dan tidak adil. Raja adalah satu institusi yang bersifat neutral, maka sebab itu Baginda bertanggungjawab untuk memikul amanah untuk menjaga kebajikan seluruh rakyat Malaysia.

    Pada tahun 2001 ketika kemangkatan Sultan Salahuddin, Majlis Raja - Raja terpaksa melantik YDPA yang baru dalam masa 14 hari. Kenapa? dalam tempoh 14 hari segala macam kemungkinan juga boleh terjadi. Bukan kerana suka - suka tetapi kerana ada peranannya tersendiri.

    Saya tidak menolak sistem pemerintahan moden tetapi setiap sistem pemerintahannya ada baik dan buruknya. Biar berilmu sebelum berkata, agar tidak terkhilaf di hari muka.

    -saya hanya memberikan komentar bukan untuk menyinggung siapa-siapa jauh lagi untuk mencerca. sekadar berkongsi fikiran dan idea, sesungguhnya hanya Tuhan sebaik - baik penentu-

    ReplyDelete
  46. membazir....semua duit rakyat tu...

    ReplyDelete
  47. bila kerajaan buat istana buruk pun salah / wat kecil pun salah wat istana besar pun slh...sesuailah ngn gelaran Yang Di Pertuan Agong...pe masalah org Malaysia yg suka mempertikaikan sesuatu... de yg ckp duit tuu lebih elok di buatkan rumah org miskin yg kerajaan bagi rumah PPRT tuu ape?? rumah mesra rakyat tuuu ape?? rumah mampu milik tuu ape???..aq bangga istana Negara tersergam indah..kita nk memiliki pun xde duit pandang pun jadilah...ko org banyak ke sedekah pada org miskin???? lu fikirlah..

    ReplyDelete
  48. istana sultan brunei mencecah 1.6 billion us dollar seorang rakyat brunei pun tak menyalak macam korang.. dasar otak benggap..ada hati nak samakan diri dengan sultan.. mimpi tak sudah2. mengejar kekayaan sangat sampai menafikan hak sultan. bodoh. Admin ni pun bodoh. Bukannya menghormati sultan tapi menafikan hak sultan.. sultan tetap sultan.. apa pun yang terjadi korang tetap tak setaraf dengan sultan.. jangan cuba nak jadikan agama untuk membolehkan korang menentang sultan. menegur pun ada caranya.. jangan ingat diri lebih besar dari sultan..

    ReplyDelete
  49. Wahai orang2 yg beriman..sebelum bercakap buka dulu buku sejarah! Sebab dulu tok nenek moyang kita yg sembah sultan la kita sekarang dlm islam. Sebab dulu nenek moyang kita hindu budda okay! then sultan pertama di Melaka peluk agama ISLAM, dan rakyat yg taat setia dgn sultan terus peluk agama ISLAM tanpa banyak soal. Sekarang walaupun keadaan dah berbeza, tp janganlah menghina sultan dan juga ketaatsetiaan itu.

    ReplyDelete
  50. Er.. sapa arkitek ni. Nape design camni. Tak cantik.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails