Skip to main content

Payudara Lelaki Boleh Hasilkan Susu?

 
 
 
 
Puting lelaki 'dianggap sebagai tanda bahawa sehingga umur tertentu, di dalam rahim ibu, kita tidak ditentukan kepada jantina tertentu. Jadi embrio bersedia untuk menghasilkan sama ada perempuan atau lelaki, apabila maklumat genetik berkata lelaki, putik puting berhenti perkembangannya.


Tetapi dalam keadaan tertentu, lelaki boleh menghasilkan laktosa. "Sehingga umur tertentu, kanak-kanak lelaki dan perempuan, sebagai janin, tidak dapat dibezakan, jadi kita mengekalkan wanita beberapa ciri vas deferens, yang merupakan saluran dimana sperma bercantum. 

Jika anda tidak mempunyai kromosom Y, maka hormon-hormon tertentu dilepaskan yang berkata, 'Baiklah, kami akan menghasilkan tisu payudara kanak-kanak ini pada akil baligh supaya dia akan dapat mengeluarkan susu.' Lelaki tidak [merembeskan hormon itu], jadi mereka biasanya tidak mempunyai tisu payudara, "kata Jack Newman, seorang doktor dan pakar menyusu.  

"Sebenarnya sebilangan besar kanak-kanak lelaki di sekitar umur akil baligh membangunkan payudara, jadi tisu tersebut ada, tetapi ia menguncup."
 

Bukti-bukti lelaki menyusu datang dari Skrip Yahudi Purba kepada kesusasteraan moden.
Sains, juga menemui bukti yang terhad, tetapi tulen. 



Ada yang mengatakan bahawa dalam masyarakat semasa, adalah wanita semakin sama dengan lelaki, bapa-bapa yang menghasilkan susu kepada anak-anak jagaan hanya akan balik semua kerjaya ibu, berurusan dengan tuntutan tugas dan keluarga. Beberapa orang penyelidik telah mengatakan bahawa lelaki boleh mendorong laktasi oleh rangsangan puting, tetapi ia adalah pada dasarnya proses hormon.

"Bapa hanya meletakkan bayi ke payudara dan dia akan menghasilkan susu. Saya berfikir bahawa agak tidak mungkin bahawa manusia dengan tumor pituitari ini dan beliau menghasilkan susu apabila bayi mula menyusu", kata Newman.
 

Hormon yang terlibat dalam laktasi prolaktin, yang tinggi tahap mencetuskan dan dihasilkan oleh kelenjar pituitari otak. Thorazine, dadah antipsychotic yang bekerja dalam pertengahan abad ke-20, memberi kesan kepada kelenjar pituitari, mendorong tahap prolaktin tinggi dan sejenis dadah untuk jantung dinamakan digoxin juga mendorong laktasi.
 

Luka kepada kelenjar pituitari juga boleh menyebabkan pengeluaran susu. "Ia akan menjadi sebab yang sama:-level prolaktin meningkat satu kes dadah yang disebabkan oleh, lain yang disebabkan oleh tumor atau beberapa jenis masalah neurologi yang lain," kata Newman. 
Lelaki di China ini adalah bekas pemilik payudara lelaki terbesar di dunia

Kebuluran boleh mengurangkan aktiviti kelenjar hormon dan hati menyerap hormon, mencetuskan laktasi, seperti yang berlaku di kem-kem tahanan Nazi dan Jepun serta kem POW semasa Perang Dunia II.  

"Kelenjar pulih lebih cepat daripada hati apabila pemakanan normal disambung semula, jadi tahap hormon melambung dengan tidak," kata pakar fisiologi Jared Diamond, yang menyokong bahawa rangsangan puting, juga memainkan peranan yang penting.
 

Kes-kes lelaki menyusu telah dikesan dalam spesies mamalia yang banyak, tetapi kini hanya dalam satu spesis kelawar buah-buahan Dayak Asia Tenggara - ini telah diperhatikan berlaku secara spontan.

sumber: http://news.softpedia.com

Comments

  1. wahh....boleh ker?..sebab setahu yang belajar, susu ni drp hormon lactose..lactose lak dihasilkan sbb ada progesterone, androgen, dan lain-lain yang ada dlm perempuan dan xder dalam lelaki...haha...tp info menarik ni...kena kaji balik ler gini..hehehe..thanks yer.. :-)

    http://dzuandiey.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. sangat unik sekali laki-laki bisa menghasilkan susu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Ayahku Kekasihku - Kisah Benar Anak Bercinta Dengan Ayah Sendiri

Cerita di bawah ni dah lama disiarkan oleh Harian Metro, tapi tak kisahlah, nak share jugak. Cerita yang membuktikan tiada apa yg mustahil jika nafsu Syaitan menguasai diri. Semoga Allah melindungi anak cucu keturunan kita. Marilah kita sentiasa berdoa supaya kita sentiasa diberikan hidayah olehnya dan dijauhi oleh pekara-perkara yang tak baik. Ikuti pengakuan Lina kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINA YAACOB mengenai hubungan yang dilalui bersama bapanya, ahli perniagaan berusia 43 tahun. KUALA LUMPUR: Kes ‘haruan makan anak’ bukan lagi sesuatu yang mengejutkan dalam masyarakat hari ini, tetapi kejadian ayah bercinta dengan anak sendiri mungkin sukar diterima. Bagaimanapun itulah yang berlaku ke atas Lina, 21, yang dijadikan kekasih oleh ayahnya sejak empat tahun lalu sehingga dia kini hamil enam bulan.

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.