Thursday, September 15, 2011

Sekolah Tanpa Cermin Untuk Cegah Pelajar Suka Bersolek





Sebuah sekolah yang bosan dengan pelajar yang melanggar peraturan larangan bersolek bertindak menanggalkan semua cermin di tandas.


Langkah tegas itu dilaksanakan serentak dengan pengharaman menyeluruh terhadap mekap bagi mengekang pelajar berusia 14 hingga 16 tahun daripada memenuhi tandas untuk bersolek.

Dasar tiada tolak-ansur sekolah itu terhadap perbuatan bersolek turut menyaksikan guru diberi peralatan mencuci mekap bagi memastikan pelajar mematuhi peraturan.

Pelajar perempuan di Shelley College di Huddersfield, West Yorkshire, kini diperiksa setiap hari bagi memastikan mereka tidak bersolek.


Beberapa pelajar dikatakan berang terhadap peraturan berkenaan sambil mendakwa bermekap membantu memberikan mereka keyakinan. Bagaimanapun, Pengetua, John McNally, berkata, kebanyakan pelajar dan ibu bapa menyokong tindakan itu.

“Sudah tiba masanya anda perlu menghentikan guru daripada menghabiskan setengah jam sehari untuk bercakap kepada pelajar mengenai mekap. Kami menanggalkan cermin kerana beberapa pelajar memasuki tandas pada waktu makan dan menghabiskan masa di situ sambil makan bekalan mereka.


“Pelajar itu menjadi taksub kepada cermin dan apabila kami menurunkannnya, masalah itu selesai. Ramai yang menerima dasar itu memandangkan sebahagian besar pelajar tidak bersolek dan mereka yang mengenakan sedikit mekap gembira kerana berhenti berbuat demikian. Yang membuat kecoh hanyalah lima atau enam pelajar. Mereka yang bermekap paling tebal.

“Kami mendapat banyak sokongan daripada ibu bapa. Sudah pasti ada pelajar yang cuba melanggar arahan,” kata McNally.

sumber: hmetro, dailymail.co.uk

Entri-Entri Berkaitan.....

6 comments:

  1. bagus jugak
    cuba buat kat malaysia
    mesti masuk tv skolah tu

    ReplyDelete
  2. haha. adoii. pelik betol. still bersekolah tapi mekap tebal =.= i've promote ur blog in my latest entry :)

    ReplyDelete
  3. mm...budak2 skunk cepat matang..
    sbb tu la kot suka bermekap2 nie..

    ReplyDelete
  4. Diorang tu shok sendiri je nk pikat laki...

    ReplyDelete
  5. lagi bgus kalo sume cikgu2 kat malaysia ni bace entry ni..xde la budak2 asyik nak g toilet jek..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails