Saturday, September 3, 2011

10 Negara Paling Bahaya di Dunia, Somalia di Tempat Pertama





Membaca berita mengenai seorang jurugambar Malaysia, Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor yang mati terkena tembakan ketika menyertai misi bantuan di Somalia semalam benar-benar menyentak hati ramai rakyat Malaysia. Seperti yang diketahui ramai, Somalia merupakan negara yang sedang bergolak dengan perang saudara dan kini sedang menghadapi krisis kebuluran dan kemanusiaan terburuk di dunia. Ia menduduki ranking pertama senarai negara paling bahaya di dunia pada 2011. Berikut merupakan senarai lengkap ranking tersebut:

10 : Palestinian Territories

  

9 : Zimbabwe


8 : Lebanon



7 : Democratic Republic of the Congo (DRC)



6 : Sudan



5 : Pakistan



4 : Haiti



3 : Afghanistan



2 : Iraq



1 : Somalia




Marilah sama-sama kita sedekahkah al-Fatihah buat Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor yang terkorban di Somalia...




sumber: berita harian, utusan malaysia, http://www.tiptoptens.com

Entri-Entri Berkaitan.....

17 comments:

  1. takotla nak pergi negara dorang ni.. btw, AL-FATIHAH untuk arwah..

    ReplyDelete
  2. ikut ranking aku, ini negara paling bahaya di dunia:

    1. Amerika Syarikat
    2. Israel
    3. UK
    4. China
    5. Somalia

    ReplyDelete
  3. astaghfirullahalazim...kebanyakannya negara ISLAM...

    ReplyDelete
  4. @cik aeschah kebanyakannya hasil pengaruh pengganas no. 1 dunia: amerika syarikat :(

    ReplyDelete
  5. hmm, cemane lah bole jadi mcm ni... T_T.. alfatihah..

    ReplyDelete
  6. @Anonymous
    kebnyakan negara dilanda kebuluran, kemiskinan tegar..keganasan mmg disebabkan oleh Amerika dan sekutu2nya..Palestine y nak mmpertahankan negara pun dipanggil pengganas...
    BOIKOT AMERIKA & ISRAEL!!!

    ReplyDelete
  7. AL-FATIHAH...
    perginya ketika menabur bakti..
    Moga rohnya dicucuri rahmat & ditempatkan dikalangan hamba2 yang soleh..Aminn..

    ReplyDelete
  8. Al-fatihah..perginya beliau sebagai seorang wira negara, semoga perginya beliau dlm keadaan syahid.amin..

    ReplyDelete
  9. agama lain nak orang pandang Islam ni hina ..

    ReplyDelete
  10. x plu la kait2kan ngan agama.. pemimpin sndiri perlu ada otak.. Tuhan beri akal utk pkr, bkn utk melaknat orang lain.. nasib malaysia ni ok je..

    ReplyDelete
  11. Haruslaaa kait kan agama..itu y diajar islam. Islam adalah kehidupan.. bkn hanya agama semata-mata.. kalau guna otak je, akan merisikokan nafsu, jadila mcm ni.. korupsi, fitnah sana sini, perebutan kuasa, harta, kaum, bangsa..

    Kita orang Islam ada Allah... tak patut pandang dugaan mereka negatif.. Allah ada sebab untuk letakkan mereka di sana dan kita di sini. Dan jangan fikir kita kat sini, negara aman damai, tak ada bom sana sini macam mereka, selamat. Kita pasti akan dipertanggungjawabkan kelak isu mereka sebab mereka saudara-mara seislam kita..
    Seperti sabda rasulullah saw,

    Bahkan jumlah kamu pada saat itu ramai. Akan tetapi keadaan kamu seperti buih-buih di lautan. Dan sesunguhnya Allah akan mencabut dari (hati) musuh-musuh kamu rasa takut terhadap kamu serta akan ditimpakan (penyakit) al-Wahn di dalam hati-hati kamu
    [HR Abu Daud]

    kita kat sini patut bantu dgn cara termampu, walaupun melalui doa.. insyaAllah.. patut bebankan kepala kita dgn masalah mereka dan sentiasa mendoakan supaya kita tak take for granted keamanan dan kebahagiaan sementara y Allah bg pinjam pada kita ni.. dan nanti bila Allah soal, insyaAllah kita ada jawapan..InsyaAllah.. (=

    setuju dgn nawaitoo.. ^^

    Alfatihah.. moga Allah kurniakan syahid untuk si mangsa, ameen

    This Reminder goes to myself first n foremost.
    *andai ada silap maafkan dan bantu btlkn... sy hamba xsempurna~ ^^

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails