Skip to main content

(VIDEO) Hidangan Sotong 'Menari' di Jepun Cetus Kontroversi





Sotong bukanlah sejenis makanan yang eksotik. Namun sebuah restoren di Jepun dapat menjadikan sotong sebagai makanan eksotik dengan menghidangkan menu 'sotong menari'. 


Klip video menunjukkan sotong menari di dalam pinggan semasa dihidangkan kepada pelanggan di restoran-restoran Jepun mencetuskan kemarahan di Internet.

Ramai pengguna yang menonton klip video berkenaan di laman perkongsian video YouTube berang kerana percaya haiwan tersebut dimakan hidup-hidup.


Bagaimanapun, seorang pengusaha restoran memberitahu, aksi luar biasa itu berpunca daripada perbuatan menitikkan sos kacang soya ke atas sesungut sotong yang baru mati.

Bahan kimia sodium dalam sos berkenaan mencetuskan kejutan elektrik pada sel-sel sotong yang masih hidup menyebabkan sotong yang telah mati itu menggelupur atau kelihatan seperti sedang menari.

p/s: ada ke yang kepingin nak cuba??

sumber: kosmo, youtube

Comments

  1. ee, lalu ke nak makan..mcm xmasak je sotong tu =p

    ReplyDelete
  2. haha..mcm2 la npe xwat ayam plak menari ke? =D

    ReplyDelete
  3. huhuhuhu makanan bergerak2... rasa cam tak sanggup nak makan...

    ReplyDelete
  4. negara jepon ngan chine same jer bodoh...
    adik beradik israel

    ReplyDelete
  5. sotong tu bkn menari...rasenyer sos kcg soya tu pedas ker,,,sebab tu lh krg kater sotong tu menari.....

    ReplyDelete
  6. entah2 sos kcg soya tu wat sotong jadi pedih....sebab tu krg kater sotong ni menari...

    ReplyDelete
  7. pantat ko la,israel tu negare bpak ko

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif. 1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

Saiz Zakar Lelaki Mengikut Negara (Malaysia di tempat ke-106)

Salah satu faktor yang agak dominan dalam menentukan saiz zakar normal adalah faktor genetik. Ini adalah satu faktor penting yang mesti berbeza dari setiap bangsa, keturunan, dan negara secara keseluruhannya.  

Petua Hilangkan Dakwat Pen Pada Pakaian

BILA pakaian anda terutamanya yang berwarna putih terkena dakwat pen memang haru biru jadinya. Silap-silap baju yang baru dibeli pun anda akan buang. Pun begitu, jangan pening kepala ya. Femina ada petuanya untuk menghilangkan dakwat berkenaan, yang penting anda berusaha. 1) Air limau Titiskan air limau yang dicampurkan dengan garam pada bahagian baju yang kotor terkena dakwat. Tunggu seketika dan gosok perlahan-lahan. Kemudian cuci baju itu seperti biasa.